جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sun, 21.04.2024, 13:09

بلومبرگ: تهران به نقش رژیم اسد در قتل فرماندهان سپاه در سوریه مشکوک است

بر اساس گزارش بلومبرگ حملۀ اول آوریل گذشته به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق کل اعضای فرماندهی سپاه پاسداران در سوریه و لبنان را از بین برد و  رژیم ایران می‌داند که این حمله همانند قتل شمار دیگری از فرماندهان سپاه در سوریه بدون همکاری سرویس‌های امنیتی این کشور با اسرائیل و در نتیجه بدون اطلاع شخص بشار اسد میّسر نبوده است.

بلومبرگ در گزارش خود تصریح کرده است که فرماندهان و افسران ارشدی که در حملۀ اول آوریل به کنسولگری ایران در دمشق کشته شدند نقشی حیاتی برای فعالیت‌های حزب‌الله در منطقه داشتند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده سرلشگر پاسدار محمدرضا زاهدی و معاون او محمد هادی رحیمی و دیگر افسران ارشد کشته شده در حملۀ منسوب به اسرائیل مطمئن بودند که ساختمان کنسولگری ایران، در جوار سفارتخانۀ این کشور، امن‌ترین جا در دمشق بوده و اسرائیل هرگز جرأت نخواهد کرد آن را هدف حمله قرار دهد. به همین اعتبار، اندکی پیش از حملۀ اول آوریل، فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در سوریه تصمیم گرفته بودند که در طبقۀ دوم این ساختمان جلسه کنند و در آنجا بمانند.

بلومبرگ در گزارش خود می‌افزاید که بلافاصله بعد از حمله به کنسولگری، حکومت تهران به گروه‌های دولتی سوریه و نقش آنها در شماری از قتل‌های اعضای سپاه پاسداران در سوریه طی سال‌های گذشته مظنون شد. به گفتۀ یک مقام پیشین رژیم اسد که با یکی از مسئولان حکومت ایران در این‌باره صحبت کرده، جمهوری اسلامی ایران به نقش رژیم دمشق در قتل هجده تن از فرماندهان سپاه پاسداران در نتیجۀ حملات منسوب به اسرائیل مشکوک است.

بلومبرگ می‌افزاید که پس از قتل رضا موسوی در سوریه در دسامبر ٢٠٢٣ رژیم‌های ایران و دمشق تحقیق مشترکی را برای جستجوی شکاف‌های امنیتی منجر به این قتل آغاز کردند. با این حال، حکومت ایران که نگران از دخالت سرویس‌های اطلاعاتی سوریه بود، تحقیق مستقلی را به همراه حزب‌الله لبنان آغاز کرد و بر اساس نتایج این تحقیق شکاف‌های امنیتی که باعث قتل رضا موسوی شدند از پوشش‌های امنیتی و سیاسی عالیترین مدارج قدرت در سوریه برخوردار بودند و بسیار بعید است که شخص بشار اسد از آنها بی‌اطلاع بوده باشد.

بلومبرگ سپس از قول مقام پیشین رژیم اسد افزوده است که شک تهران دربارۀ نقش رژیم دمشق در قتل فرماندهان سپاه زمانی بیشتر شد که مقامات ایران پی بردند که اعضای به قتل رسیدۀ حزب‌الله در سوریه با سرویس‌های امنیتی این کشور مرتبط بودند و از میان بردن آنان تنها با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفتۀ جاسوسی می‌توانسته صورت بپذیرد.

رادیو بین‌المللی فرانسه



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024