شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 29.03.2024, 10:24

سرنگونی یک جنگنده سوخوی روسیه برفراز شبه‌حزیره کریمه

یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه در نزدیکی شهر ساحلی سواستوپول، واقع در شبه‌ جزیره کریمه سرنگون شد. میخائیل رزوژایف، فرماندار منصوب روسیه در کریمه در پیامی در تلگرام نوشت خلبان این جنگنده به کمک چترنجات موفق به خروج از جت و نجات جان خود شده است. طبق این خبر خلبان در ۲۰۰ متری ساحل فرود آمده و توسط یک قایق نجات به خشکی منتقل شده است. رزوژایف اشاره‌ای به علت سرنگونی این جنگنده نکرد.

با این حال در شبکه‌های اجتماعی ویدئوهایی از این واقعه منتشر شده که نشان می‌دهند این جنگنده در آسمان آتش گرفته است. برخی کانال‌های تلگرامی روس گزارش داده‌اند این جنگنده از نوع سوخوی سو−۳۵ بوده است. در گزارش‌های دیگر نوع جنگنده سوخو سو−۲۷ اعلام شده است. این دو جنگنده از نظر ظاهری بسیار به یکدیگر شبیه هستند.

رسانه‌های اوکراینی احتمال داده‌اند که جنگنده به اشتباه توسط پدافند ضدهوایی روسیه هدف قرار گرفته و سرنگون شده است. یک کانال تلگرامی هوادار اوکراین نوشته این جت جنگی از پایگاه نظامی “بلبک” روسیه به پرواز درآمده بود.

سواستوپول مقر ناوگان دریای سیاه روسیه است که در انتهای جنوبی شبه جزیره کریمه قرار دارد. روسیه در سال ۲۰۱۴ کریمه را ضمیمه خاک خود کرد. این منطقه از آغاز  حمله نظامی روسیه به اوکراین، بارها توسط نیروهای اوکراینی هدف حمله قرار گرفته است. کی‌یف می‌گوید ارتش اوکراین تا کنون یک سوم کشتی‌های ناوگان دریای سیاه را غرق یا از کار انداخته است.

دویچه وله فارسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024