شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Tue, 26.03.2024, 21:47

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل اسرائیل را به «نسل‌کشی» متهم کرد

یک کارشناس سازمان ملل روز سه‌شنبه ۷ فروردین با ارائه گزارشی به کمیته حقوق بشر این نهاد بین‌المللی، اسرائیل را به «نسل‌کشی» در جریان حمله به نوار غزه متهم کرده و خواستار اعمال تحریم‌های فوری و تحریم تسلیحاتی این کشور شد.

اسرائیل که در این نشست حضور نداشت اتهام این کارشناس سازمان ملل را رد کرده است.

به گزارش رویترز، فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در مناطق فلسطینی، همزمان با ارائه گزارش خود با عنوان «ساختارشناسی یک نسل کشی»، وظیفه‌اش را تهیه گزارش درباره «بدترین اعمال بشریت» و ارائه نتایج تحقیقاتش ذکر کرد.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، ضمن اشاره به «کشته‌شدن هزاران فلسطینی» از زمان آغاز حمله اخیر اسرائیل، در بخشی از اظهاراتش گفت: «معتقدم مبانی مستدلی برای این باور وجود دارد که ارتکاب نسل‌کشی علیه فلسطینیان به عنوان یک گروه ساکن در غزه تحقق یافته است.»

فرانچسکا آلبانیز خطاب به کمیته حقوق بشر سازمان ملل افزود:‌« از کشورهای عضو خواهش می‌کنم با عمل به تعهداتشان در قالب اعمال تحریم تسلیحاتی و تحریم‌های دیگر علیه اسرائیل، از عدم تکرار این رویداد در آینده اطمینان حاصل کنید.»

هیئت دیپلماتیک اسرائیل اعلام کرده که هدف جنگ این کشور نه غیرنظامیان فلسطینی بلکه گروه اسلام‌گرای حماس است.

در پی حمله اعضای حماس به جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی، برابر با ۱۵ مهر ۱۴۰۲، بنا بر اعلام اسرائیل، ۱۲۰۰ تن که اغلب غیرنظامی بودند کشته و ۲۵۳ تن هم به گروگان گرفته شدند.

هئیت نمایندگی اسرائیل افزوده که گزارشگر ویژه حقوق بشر « به جای یافتن حقیقت تلاش می‌کند با وارونگی وقیح و تحریف‌شده واقعیت، به طرح استدلال‌های ضعیف بپردازد.»

فرانچسکا آلبانیز یکی از چندین کارشناس حقوق بشری مستقلی بشمار می‌رود که از سوی سازمان ملل برای تهیه گزارش و ارائه مشاوره در بحران‌ها و امور ویژه ماموریت یافته‌ است و دیدگاه او بازتاب‌دهنده موضع کمیته حقوق بشر سازمان ملل محسوب نمی‌شود.

این نخستین باری نیست که اسرائیل در جریان حمله اخیر به غزه، به ارتکاب «نسل‌کشی» متهم می‌شود.

بتاز گی لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا (لولا)، رئیس‌جمهوری برزیل، اسرائیل را به ارتکاب «نسل‌کشی» علیه فلسطینی‌ها متهم کرد.

پیش از آن هم آفریقای جنوبی در شکایتی به دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه هلند، اسرائیل را به «نسل‌کشی» علیه فلسطینی‌ها متهم و رفتار اسرائیل با فلسطینی‌ها در غزه را با دوران آپارتاید در این کشور مقایسه کرد.

اسرائیل این اتهام را به «شدت» رد کرده و در مقابل می‌گوید که گروه شبه نظامی حماس از غیر نظامیان فلسطینی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024