شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Tue, 26.03.2024, 10:34

حسین رونقی: راهی جز اتحاد برای تغییر سرنوشت خود و ایران نداریم

ملت ایران یک خانواده بزرگ هستند، خانواده‌ای متشکل از اقوام مختلف با گرایش‌های سیاسی، فکری و مذهبی مختلف که درتمام طول تاریخ بر اساس منافع مشترک جمعی و ملی کنار هم زیست مسالمت‌آمیز داشته‌ و دارند.

اگرچه روندی که در ۴۵ سال گذشته شاهد بوده‌ایم و در سال‌های اخیر، برجسته‌تر شده است، تلاش برنامه‌ریزی شده‌ی حکومت و عواملش برای دور کردن اعضای این پیکره از هم بوده است، ولی علی‌رغم تفرقه‌افکنی‌ها و باوجود تمام فراز و فرودها، افزایش آگاهی‌ در جامعه موجب شده که این فاصله‌ها، کم‌تر شوند. ایرانیان گویی دوباره همدیگر را پیدا کرده‌اند.

در دیدار با مولوی عبدالحمید، درباره‌ی این موضوع صحبت شد؛ که ما مردم ایران، با هر زبان، قوم، دین، آیین، گرایش و تفکری که داریم، چاره‌ای جز کنار یکدیگر بودن براساس اصول مشترک و ملی، نداریم.‌

ما هیچ راهی جز اتحاد، برای دستیابی به آزادی، برابری و تغییر سرنوشت خود و ایران، نداریم.

جهان در این سال‌ها، تماشاگر مبارزات مداوم و خستگی‌ناپذیر مردم سیستان و بلوچستان و زاهدان، برای مطالبات گروه‌های مختلف مردم در سرتاسر ایران بود، نه فقط برای کاستی‌های بسیار و خاصی که خود از آن رنج می‌برند، آنجا رنج عمومی ملت ایران را فریاد زده‌اند.

در زمانی که به وضوح، خشن‌ترین چهره‌ی فقر، در این استان و شهرهایش، نمایان است، این مردم و همراهی آنها با دیگران در سرتاسر ایران، می‌تواند نمونه‌ای درخشان از اتحاد، ایستادگی و مبارزه برای منافع جمعی کل ایران باشد. در چهره رنج‌کشیده بلوچ‌های عزیز ایران، امید نمایان بود آنچنان که خودشان نیز می‌گفتند: «ما کنار هم پیروزیم»

از بلوچستان تا آذربایجان، از هرمزگان تا کردستان، از خراسان تا خوزستان همه برای هم و برای ایران.

(تلگرام حسین رونقی)


«بازجویی و تهدید» اعضای استقبال نوروزی مسجد مکی توسط وزارت اطلاعات

مأموران وزارت اطلاعات زاهدان سه تن از اعضای استقبال نوروزی مسجد مکی زاهدان را پس از احضار، به مدت چهارساعت «بازجویی و تهدید» کرده‌اند.

رسانهٔ حال‌وش، روز سه‌شنبه، هفتم فروردین‌ماه، نوشت که در پی «حضور پرشمار مسافران نوروزی از سایر نقاط کشور» برای بازدید مسجد مکی و ملاقات با مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت این شهر، «افراد لباس شخصی که با موتور سیکلت هستند اقدام به سرقت و‌ ضبط تلفن‌های همراه مهمانان کرده‌اند».

حال‌وش همچنین اعلام کرد: «روز یکشنبه شیشه‌های حدود ۱۵ خودرو از مسافران نوروزی توسط افراد لباس شخصی شکسته شده و سه خودرو نیز سرقت شده است.»

این رسانه همچنین از دیدار حسین رونقی، زندانی سیاسی سابق، با امام جمعه اهل سنت زاهدان در جریان دیدارهای مسافران نوروزی در روز دوشنبه، ششم فروردین، خبر داد.

کمپین فعالین بلوچ نیز روز دوشنبه نوشت که در ادامهٔ فشار بر شهروندان بلوچ، اسلم صدیقی، که پیشتر نیز سابقه بازداشت را داشته است،‌ توسط پلیس امنیت عمومی قشم بازداشت شده است.

علی اکبر جاویدان، فرمانده انتظامی استان هرمزگان، آقای صدیقی را ازاعضای «گروه جيش‌العدل» و «دارای سوابق متعدد ضدامنيتی و کيفری، سرقت مسلحانه و کلاهبرداری بود».

با آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در نقاط مختلف ایران و همراهی مردم سیستان و بلوچستان و امام جمعه اهل سنت زاهدان با این اعتراضات، که به جمعه‌های اعتراضی زاهدان معروف شد،‌ فشار نهادهای امنیتی بر آقای عبدالحمید، اطرافیان او و فعالان بلوچ بیش از گذشته شده است.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024