شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - Saturday 27 July 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sat, 10.02.2024, 12:35

شهاب نادعلی، زندانی سیاسی، بابت اتهام «بغی» به اعدام محکوم شد

شهاب نادعلی، زندانی سیاسی، از سوی دادگاه انقلاب تهران بابت اتهام «بغی» به اعدام محکوم شده است.

«اتحادیه آزاد کارگران ایران» روز شنبه ۲۱ بهمن اعلام کرد که آقای نادعلی ۱۸ دی امسال از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری بابت اتهام «بغی» به اعدام محکوم شده است.

سایت حقوق بشر هه‌نگاو نیز ضمن اعلام این خبر نوشته است که بر اساس دادنامه صادرشده، این زندانی سیاسی به «ارتباط با یکی از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران و همکاری مسلحانه با آن» متهم شده است.

این سایت به نقل از یک منبع آگاه نیز افزوده است که «رأی صادرشده از سوی دادگاه بدوی مورد اعتراض شهاب نادعلی و وکیل او قرار گرفته و درخواست فرجام‌خواهی نسبت به آن به دیوان عالی کشور ارائه شده است.»

رسانه‌های ایران تا به حال درباره پرونده این زندانی سیاسی اطلاعاتی منتشر نکرده‌اند.

در قوانین جمهوری اسلامی اتهام «بَغی» به معنای «قیام مسلحانه علیه نظام» تعریف شده است و می‌تواند حکم اعدام را برای متهم در پی داشته باشد.

بنا بر اعلام منابع حقوق بشری شهاب نادعلی، کارگر و متولد ۱۳۶۲، ۱۷ خرداد امسال توسط مأموران اداره اطلاعات در همدان بازداشت و به بند هشت زندان اوین منتقل شد.

هه‌نگاو گزارش داده است که او تاکنون دست‌کم دو نوبت، بار نخست در ماه شهریور و در اعتراض به بلاتکلیفی چندماهه خود و بار دیگر در اعتراض به انتساب اتهام «بغی» در یک ماه گذشته اقدام به اعتصاب غذا کرده است.

در ماه‌های گذشته صدور و اجرای احکام اعدام علیه فعالان سیاسی زندانی در ایران افزایش یافته است. با وجود اعتراض‌های گسترده جهانی حکم اعدام چهار زندانی سیاسی کُرد نیز سحرگاه ۹ بهمن اجرا شد.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024