شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - Saturday 27 July 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sat, 10.02.2024, 11:42

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا: نرگس محمدی الهام‌بخش مبارزه برای حقوق بشر است

رئيس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز جمعه ۲۰ بهمن از فعالیت‌های نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل که در زندان به سر می‌برد، در دفاع از حقوق بشر تمجید کرد.

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «نرگس محمدی، مدافع حقوق بشر، بیش از ۳۰ سال است که به طور خستگی‌ناپذیری برای همه ایرانیان و حقوق آنها مبارزه می‌کند.»

بن کاردین اضافه کرده است: «او ۱۳ بار به دلیل بیانیه‌هایش علیه رژیم تهران زندانی شده است، اما همچنان از سلول خود در زندان اوین به مبارزه برای حقوق بشر ادامه می‌دهد.»

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نوشته است: نرگس محمدی از پشت «دیوارهای سرد و سخت» زندان اوین همچنان محور اتحاد و الهام بخش ایرانیان و همه مدافعان حقوق بشراست. «نرگس دهه‌هاست که الهام بخش مردان و زنان ایران و جهان در مبارزه برای حقوق بشر است.»

بن کاردین در ادامه گفته است: نرگس محمدی «ممکن است به دلیل بیان حقیقت در برابر قدرت در پشت میله‌های زندان بماند، اما شجاعت و مبارزه شجاعانه او برای آزادی همچنان در سراسر جهان احساس خواهد شد.»

در حالی رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از نرگس محمدی تمجید کرده است که ممنوعیت تماس و ملاقات این فعال حقوق بشر زندانی در اوین در پی ارسال نامه به دبیرکل سازمان ملل، تمدید شد.

خانواده خانم محمدی پیشتر اعلام کرده بودند که تلفن و ملاقات این فعال حقوق بشر زندانی به دستور مقامات امنیتی و به بهانه فعالیت در داخل زندان و ارسال مطالب و نوشته‌هایی به خارج زندان، از هشتم آذر قطع شده است.

خانواده نرگس محمدی روز جمعه ۲۰ بهمن خبر دادند که این محرومیت‌ها قرار بود از ۱۵ بهمن برداشته شود، اما بنا بر دستور رئیس بند زنان زندان اوین این محرومیت‌ها هم‌چنان تا زمان نامعلومی ادامه پیدا خواهد کرد.

به گفته خانواده این برنده صلح نوبل زندانی، تمدید این محرومیت‌ها در پی ارسال نامه خانم محمدی به دبیر کل سازمان ملل تمدید شده است.

نرگس محمدی ششم بهمن در نامه‌ای خطاب به دبیر کل سازمان ملل با تأکید بر تبعیض جنسی علیه زنان در ایران خواستار «جرم‌انگاری آپارتاید جنسی و جنسیتی» شده بود.

او در نامه خود به آنتونیو گوترش نوشته بود که «زیست زنان ایران در سایه حکومت جمهوری‌اسلامی دهه‌ها است که با انواع تبعیض‌های جنسی و جنسیتی روبه‌رو است.»

نرگس محمدی در نامه خود به دبیرکل سازمان ملل همچنین به چند مورد از «قوانین ضد زن» در حکومت جمهوری اسلامی ازجمله «عدم تساوی شهادت زن و مرد در دادگاه‌ها»، «نصف بودن دیه و ارث زنان در مقایسه با مردان» و «مجوزِ داشتنِ همزمان چهار زن عقدی برای مردان» اشاره کرده بود.

خانم محمدی که بارها بازداشت و زندانی شده، ۲۳ فروردین پارسال با هجوم نیروهای امنیتی به خانه‌اش بار دیگر بازداشت شد و اکنون به اتهام‌های سیاسی در زندان اوین محبوس است.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024