پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 17.03.2023, 23:13

بلومبرگ: عربستان می‌خواهد از عواقب حمله احتمالی اسرائیل به ایران در امان بماند

انگیزه ولیعهد عربستان سعودی از توافق اخیر با ایران برای برقراری روابط، محافظت از کشورش در برابر پیامدهای احتمالی رویارویی اسرائیل با ایران بوده است.

توافق عربستان با ایران برای کمک به خنثی کردن خطرات امنیتی طراحی شده است؛ به ویژه خطرات ناشی از نگرانی‌ها از این که دولت جدید اسرائیل احتمالا برای حمله به ایران به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای‌اش، آماده می‌شود.

یک کارشناس روابط بین‌الملل عربستان به نام هشام الغنام، که در شش سال گذشته در مذاکرات پشت پرده با ایرانی‌ها مشارکت داشته است، گفت عربستان «پروژه‌های بزرگ و سرمایه‌گذاری‌های بزرگی دارد و خواهان تشدید تنش در منطقه نیست.»
محمد بن سلمان وعده داده است که می‌خواهد اقتصاد عربستان را دگرگون کند و چند هزار میلیارد دلار در این راه سرمایه‌گذاری می‌کند.

بخشی دیگری از این گزارش با اشاره به تمایل قبلی عربستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل می‌گوید که تشدید خشونت بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و بازگشت بنیامین نتانیاهو به مقام نخست وزیری، شرایط را برای عادی‌سازی روابط پیچیده‌تر کرد.

به نقل از یک مقام سعودی، شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، در سفر ماه دسامبر به عربستان پیشنهاد میانجی‌گری میان عربستان و ایران را مطرح کرد.

به نقل از این مقام، پس از این که چینی‌ها به عربستان سعودی گفتند ایران پیشنهادهای آن کشور را برای ازسرگیری روابط پذیرفته است، هفته گذشته یک هیئت امنیت ملی از ریاض به پکن پرواز کرد تا با همتایان ایرانی خود محرمانه گفتگو کند.
عربستان سعودی با امضای توافق احیای روابط با ایران، همه را شگفت‌زده کرد.

هشام الغنام می‌گوید این توافق باید به عنوان یک بیمه‌نامه و راهی برای عربستان سعودی برای رساندن این پیام قوی به ایران باشد که هیچ آسیبی از طرف سعودی به ایران نخواهد رسید و در صورت حمله اسرائيل به ایران، عربستان درگیر آن نبوده است.

مارک دوبوویتز، رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، که یک اندیشکده نزدیک به اسرائیل در واشنگتن است، گفت از نظر او تنش‌زدایی عربستان با تهران بی‌اعتمادی و «نفرت غریزی» ولیعهد سعودی نسبت به ایران را که در دیدارهایشان ابراز کرده است، تغییر نمی‌دهد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024