جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Thu, 26.01.2023, 21:52

انتقاد «شدید» روسیه از اعزام هیئت اروپایی به قره‌باغ کوهستانی

روسیه از تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر اعزام هیئتی برای نظارت بر وضعیت جاده لاچین که ارمنستان را از مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان به خان‌کندی در قره‌باغ کوهستانی وصل می‌کند، به شدت انتقاد کرد.

به گزارش رادیو فردا، وزارت خارجه روسیه روز ششم بهمن با انتشار بیانیه‌ای گفت که اعزام هیئت اروپایی تنها به «تقابل ژئوپولیتیک» منطقه و «تشدید تضادها» دامن می‌زند.

برخی تحلیلگران بر این باورند که روسیه کماکان به قففاز به عنوان «حیاط خلوت و منطقه نفوذ» خود نگاه می‌کند و تمایلی به ورود اروپایی‌ها به مناقشه قره‌باغ ندارد.

بر اساس توافق نوامبر ۲۰۲۰ میان باکو و ایروان بعد از جنگ ۴۴ روزه، نیروهای حافظ صلح روسیه وظیفه نظارت بر جاده لاچین میان ارمنستان و خان‌کندی در قره‌باغ کوهستانی که ارامنه ساکن آن هستند، را بر عهده گرفته‌اند.

طی این مدت، جمهوری آذربایجان از استخراج معادن این منطقه و ادامه کاشت مین در مناطق آزاد شده شکایت داشته و طی ماه‌های گذشته شهروندان این کشور در جاده لاچین اقدام به تجمع کرده‌اند.

همزمان، دولت باکو روز پنجشنبه علیه ارمنستان به دیوان دادگستری بین‌المللی لاهه به خاطر استخراج معادن قره‌باغ و آسیب‌رساندن به محیط زیست آن طی سه دهه گذشته شکایت کرد. طی ماه‌های گذشته نیز شهروندان این کشور در جاده لاچین دست به تجمع زدند.

در مقابل، ارمنستان مدعی است که دولت آذربایجان با ممانعت از ورود کمک‌های انسان‌دوستانه به خان‌کندی سبب شده ساکنان منطقه ناگزیر آن‌جا را ترک کنند؛ آذربایجان این ادعا را رد کرده و ده‌ها ویدیو از ورود کمک‌های انسان‌دوستانه به این منطقه طی هفته‌های گذشته منتشر کرده است.

در ماه‌های اخیر، دولت آذربایجان همچنین از کشف ده‌ها مین تولیدی سال ۲۰۲۱ توسط ارامنه در مناطق آزاد شده قره‌باغ کوهستانی خبر داده است؛ موضوعی که نیروهای حافظ صلح روسیه تاکنون توضیحی درباره نحوه ورود و کاشت آن‌ها ارائه نکرده‌اند.

بر اساس این گزارش، هم‌اکنون حدود ۱۲۰ هزار ارمنی در منطقه خان‌کندی زندگی می‌کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024