جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 09.12.2022, 21:37

روسیه استفاده از پهپادهای ایرانی را از سرگرفته است

بریتانیا می‌گوید روسیه استفاده از پهپادهای ایرانی در تهاجم نظامی به اوکراین را از سرگرفته است

رادیو فردا: وزارت دفاع بریتانیا در جدیدترین بولتن مربوط به تحولات جنگ در اوکراین با استناد به داده‌های اطلاعاتی و شواهد ارائه‌شده از سوی ارتش اوکراین گفت ارتش روسیه پس از چند هفته استفاده از پهپادهای ایرانی در حملات به زیرساخت‌های اوکراین را از سر گرفته است.

در این بولتن به تاریخ ۱۸ آذر تصریح شده است که به کارگیری مجدد این پهپادها به احتمال فراوان ثابت می‌کند روسیه محموله جدیدی از پهپادهای «شاهد ۱۳۱» و «شاهد ۱۳۶» از ایران دریافت کرده است.

در همین روز، سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد نیز گزارش داد که روسیه خواستار دریافت تسلیحات بیشتر از ایران از جمله صدها موشک بالستیک شده و در ازای آن به ایران پیشنهاد کمک‌های نظامی و فنی در سطحی بی‌سابقه‌ را ارائه داده است.

باربارا وووارد اظهار داشت که ایران از ماه اوت (مرداد و شهریور) «صدها فروند پهپاد به روسیه داده که برای کشتار شهروندان اوکراینی و تخریب غیرقانونی زیربناهای غیرنظامی در اوکراین» به کار گرفته شده‌اند.

او به خبرنگاران گفت: «روسیه اکنون می‌کوشد تسلیحات بیشتری به دست بیاورد، از جمله صدها موشک بالستیک.»

این دیپلمات بریتانیایی افزود: «در ازای آن روسیه به ایران پیشنهاد کمک‌های نظامی و فنی در سطح بی‌سابقه‌ای داده است. ما این نگرانی را داریم که روسیه قصد داشته باشد تجهیزات نظامی پیشرفته‌تری در اختیار ایران بگذارد که این امر به ایران اجازه می‌دهد توانایی تسلیحاتی خود را تقویت کند.»

او همچنین گفت، بریتانیا «تقریبا مطمئن است که روسیه از کره شمالی و دیگر کشورهایی نیز که تحت تحریم‌های سنگین هستند درخواست تسلیحات کرده، چرا که ذخایر تسلیحاتی آن احتمالا کاهش یافته است».

طی سه هفته گذشته، نشانه‌ای از کاربرد پهپادهای ساخت ایران درحملات روسیه مشاهده نشده بود؛ از همین رو، مقامات اوکراینی و کارشناسان دفاعی حدس می‌زدند که اولین محموله از پهپادهای ایرانی که روسیه دریافت کرده بود تمام شده است.

چند روز پیش بخش اطلاعات ارتش اوکراین اعلام کرد که در حملات اخیر روسیه ۱۷ پهپاد از جمله ۱۴ پهپاد «شاهد ۱۳۶» توسط پدافند ضدهوایی این کشور منهدم شده‌اند. به گفته اوکراین ارتش روسیه در حملات روز‌های اخیر به نواحی زاپوریژیا و دنیپرو از این پهپادهای انتحاری استفاده کرده است.

وزارت دفاع بریتانیا از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در پنجم اسفند گذشته هر روز بولتنی حاوی تازه‌ترین تحولات جنگ منتشر می‌کند.

روسیه بارها دولت بریتانیا را به هدایت یک کارزار اطلاعاتی علیه مسکو و انتشار اطلاعات غلط و گمراه کننده متهم کرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024