جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 09.12.2022, 15:24

رئيس‌جمهور آلمان خواستار محاکمه عاملان خشونت علیه معترضان در ایران شد

فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس‌جمهور آلمان در دیدار با برخی از نمایندگان جامعه مدنی ایران در برلین خواستار پیگرد قانونی عاملان خشونت علیه معترضان در این کشور شد.

اشتاین مایر اظهار داشت: بررسی نقض حقوق بشر در اعتراضات اخیر در ایران توسط کارشناسان مستقل اهمیت دارد. چرا که این تحقیقات برای محاکمه عاملان در آینده لازم است.

وی با «شجاع» خواندن معترضان به حکومت در ایران تاکید کرد: نمی‌توان اشتیاق و خواست مردم ایران برای آزادی را سرکوب کرد. آنان این را به همه جهانیان نشان دادند. ما باید آنچه را که در ایران می‌گذرد از نزدیک زیر نظر داشته باشیم. نباید در مقابل خشونت غیرانسانی حکومت ایران علیه معترضان ساکت بمانیم.

رئيس‌جمهور آلمان از رهبران مذهبی و سیاسی در تهران خواست تا به خشونت علیه کودکان، زنان و مردانی که به طور مسالمت آمیز در خیابانها و میادین ایران تظاهرات می‌کنند، پایان داده و به اصول حقوق بشر احترام بگذارند.

اعدام محسن شکاری در ایران

همزمان با تداوم اعتراضات ضد حکومتی در ایران که پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، مقامات ایران دیروز از اعدام جوان 23 ساله به نام محسن شکاری خبر دادند.

قوه قضائیه ایران دیروز اعلام کرد که با رد فرجام خواهی و تایید دیوان عالی کشور حکم اعدام محسن شکاری به اتهام محاربه صادر و دیروز پنجشنبه اجرا شده است.

براساس اعلام مقامات ایران 11 نفر دیگر نیز که در جریان این اعتراضات بازداشت شده‌اند، حکم اعدام گرفته‌اند.

بر اساس قانون مجازات ایران، جرائمی از قبیل «اخلال در نظم عمومی، شرارت و محاربه با نظام و محاربه با خدا» مجازات اعدام دارد.

برخی از این جرائم مانند «محاربه با خدا» و «افساد فی‌الارض» تفسیری سختگیرانه از قانون است که به ویژه مخالفان و معترضان را در برمی‌گیرد. این اعدامها همیشه با انتقادات فراوان در داخل و خارج از ایران مواجه بوده و بسیاری، اعدام محسن شکاری را آغاز اعدام‌های جدید برای ارعاب معترضان قلمداد می‌کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024