جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 09.12.2022, 14:29

گزارش یک آدم‌ربایی توسط حراست دانشگاه تهران در "روز دانشجو"

محمد شباهتی چطور بازداشت شد؟

#محمد_شباهتی، فعال صنفی-دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و عضو اسبق شورای صنفی دانشگاه نوشیروانی بابل در جریان تجمع ۱۶ آذر دانشجویان دانشگاه تهران به مناسبت روز دانشجو، پس از نزدیک شدن علیرضا وجهی، معاون دانشجویی دانشگاه به وی، مورد هجوم مأموران حراست قرار گرفت و با ضرب و شتم شدید، کشیده شدن روی زمین، تهدید و ارعاب ربوده و به اتاقک حراست فیزیکی منتقل و سپس به نیروهای امنیتی تحویل داده شد.

نه‌تنها مقاومت دانشجویان برای جلوگیری از بازداشت او با حمله‌ی وحشیانه اوباش حراست و لباس شخصی، ضرب و شتم شدید و تهدید دانشجویان دیگر ناکام ماند بلکه در پی درگیری، مزدوران حراست بینی یکی از دانشجویان را شکسته و به دست او آسیب زدند. دانشجویان برای حفاظت از هم‌کلاسی خود و تلاش برای آزادی وی مقابل دفتر حراست فیزیکی دانشگاه جمع  شدند. با این‌حال با صدای فریادهای ناشی از درد او در اتاقک حراست روبه‌رو شدند که موجب نگرانی بیشتر آنها می‌شد. طی حضور سه ساعته‌ دانشجویان مقابل دفتر حفاظت فیزیکی، بارها نیروهای حراست و لباس شخصی و همچنین لباس شخصی‌های ملبس به پیراهن آبی به آنها هجوم برده و موجب تنش بیشتر شدند. در نهایت حراست در همدستی با یگان ویژه که آن سوی نرده‌ها حضور داشت، جمعیت را به زور از دانشگاه بیرون کرده و  پس از آن محمد شباهتی را به نیروهای امنیتی تحویل دادند.

در ابتدای تجمع دانشجویان مقابل حراست،  وجهی در پاسخ به اعتراض دانشجویان علت ربودن این دانشجو را پنج سال حکم تعزیری غیابی و غیرقانونی پیشین او و ممنوع‌الورودی غیرقانونی‌اش عنوان کرد. هرچند در ادامه اعتراضات دکتر وجهی به دانشجویان تضمین داد این دانشجو به نیروهای امنیتی تحویل داده نمی‌شود اما این وعده، دروغ وقیحانه‌ای بیش نبود. این اظهارات گواهی بر همکاری مستقیم دانشگاه و دکتر مقیمی، رییس دانشگاه با نهادهای امنیتی برای بازداشت این فعال دانشجویی است. بعلاوه، این پرسش‌ها را پیش می‌کشد که مگر مسئولان دانشگاه ضابط قضایی هستند؟ طبق کدام حکم دانشجو نباید در دانشگاه حضور پیدا کند؟ طبق چه دستوری حراست با وحشیانه‌ترین وضع ممکن «درون دانشگاه» دانشجو را ربوده و  به نهاد‌های امنیتی تحویل می‌دهد؟

گفتنی است، محمد شباهتی در سال ۹۹ بعد از پیگیری برای ضبط کارت بانکی‌اش درخودپرداز، از حکم پنج سال حبس تعزیری خود _به سبب فعالیت صنفی دانشجویی_ که در فرایند غیرقانونی و غیابی صادر شده بود، مطلع شد. علی رغم ثبت درخواست «واخواهی» وکیل این دانشجو در اعتراض به رویه غیرقانونی صدور حکم، تاکنون به این درخواست رسیدگی نشده است. همچنین، ترم گذشته بدون حکم انضباطی، از تحصیل در ترم جاری محروم و در جریان جنبش اخیر نیز به شکل بی‌ضابطه‌ای، ممنوع‌الورود (دانشگاه و خوابگاه) شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024