چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 8 May 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 19.08.2022, 10:57

هشدار وزیر اطلاعات به «بیانیه‌نویسان داخلی» در ادامه فشار بر سینماگران

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه، ۲۷ مردادماه، به افرادی که آنها را «فتنه‌گران و بیانیه‌نویسان داخلی» نامید، هشدار داد.

به گزارش رادیو فردا، وی بدون اشاره به گروهی خاص تنها گفت: «آمریکا با ذلت و سرشکستگی مجبور به خروج از منطقه و توطئه‌های آن‌ها خنثی شد و امید آن‌ها به برخی فتنه‌گران و بیانیه‌نویسان داخلی هم با همراهی ملت راه به جایی نخواهد برد و محکوم به شکست است.‎»

با آن که وی اشاره‌ای به جزئیات نکرده، اما با انتشار گزارش‌هایی از افزایش فشار بر گروهی از سینماگران در داخل کشور به نظر می‌رسد اشاره او به بیانیه‌ای با عنوان «تفنگت را زمین بگذار» باشد که ده‌ها سینماگر آن را امضا کرده بودند.

در این بیانیه، از همه افرادی که در یگان‌های نظامی «تبدیل به عامل سرکوب مردم شده‌اند» خواسته شده بود که «سلاح های خود را بر زمین گذاشته و به آغوش ملت بازگردند».

پس از انتشار این بیانیه بود که محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد، از امضاکنندگان بیانیه‌، بازداشت شدند و جعفر پناهی، دیگر فیلمساز امضاکننده، نیز بازداشت و برای گذراندن محکومیت قدیمی خود راهی زندان شد.

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی که زیر نظر وزارت ارشاد اداره می‌شود، در روزهای اخیر اذعان کرده که پس از انتشار بیانیه سینماگران در حمایت از اعتراضات مردم آبادان در حادثه متروپل، این سازمان با برخی امضاکنندگان برای اعلام انصراف تماس گرفته است.

خزاغی درباره فهرست ممنوع‌الکارهای سینما نیز با بیان این‌که تا آخر هفته آینده این فهرست اعلام خواهد شد، افزود: «یک لیستی وجود داشت که خیلی از آن‌ها در جلسات متعدد کم و زیاد شدند و قرار شده آخرین لیست را هفته‌ آینده به ما بدهند.»

در دهه‌های اخیر همواره فهرست‌هایی از سینماگران ممنوع‌الکار وجود داشته، اما نخستین بار است که رئیس سازمان سینمایی به وجود فهرستی از سینماگرانی که اجازه کار ندارند صریحاً اشاره می‌کند.

در واکنش به این فشارها بود که ترانه علیدوستی، بازیگر سینما، روز چهارشنبه در پستی اینستاگرامی نوشت: «می‌خواهید پنج شش نفرمان را بی‌محاکمه و بدون جرم ممنوع‌الکار کنید... آن چه مرتکبش هستید اعمال زور است.»

وی اضافه کرده بود: «با بادی به غبغب قصد دارید اسم بدها را اعلام کنید تا با تهدید معاش آنها عبرتی برای بقیه بسازید، بلکه قافیه از دست نرود. اما قافیه از دست رفته است.»

این بازیگر در ادامه درباره بی‌نتیجه‌بودن این گونه اقدامات نوشته است: «چه بسیار فیلم‌هایی که شما نخواستید و ساخته شدند، چه بسیارتر آن‌ها که نخواستید و دیده شدند... خوشبختانه خواست شما، تنها عنصر تعیین‌کننده این معامله نیست.»

خانم علیدوستی نوشته بود: «این بگیر و ببندها و ممنوعیت‌ها و خشونت آشکار و پنهان با صندلی‌بازی‌های شما کم و زیاد می‌شود، روزی هم تمام می‌شود...»

گزارش‌های غیررسمی حکایت از آن دارد که وزارت ارشاد در روزهای اخیر بار دیگر با احضار تعداد قابل توجهی از سینماگران از آنها خواسته امضاهایشان را از بیانیه‌های اعتراضی گذشته، به‌ویژه «تفنگت را زمین بگذار» پس بگیرند. به آنها هشدار داده شده در صورت عدم پذیرش این خواسته در فهرست افراد ممنوع از فعالیت قرار خواهند گرفت.

علاوه بر مادران و خانواده‌های دادخواه، از دیگر نهادهایی که به تازگی بیانیه انتقادی علیه جمهوری اسلامی صادر کرده، می‌توان به کانون نویسندگان ایران اشاره کرد که پس از حمله مهاجم لبنانی-آمریکایی به سلمان رشدی با ضربات چاقو صادر شد.

کانون نویسندگان ایران سوءقصد علیه این نویسنده بریتانیایی-آمریکایی هندی‌تبار را «بی‌شک از مصادیق بارز حمله به آزادی بیان بی هیچ حصر و استثنا برای همگان» اعلام کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024