شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Tue, 09.08.2022, 17:45

ده‌ها فعال سیاسی و مدنی سرکوب بهاییان در ایران را محکوم کردند

در پی افزایش محسوس محدودیت‌ها و فشارها بر بهاییان ایران در دوره اخیر، ۷۰ تن از فعالان سیاسی و مدنی، استادان دانشگاه، هنرمندان و فعالان حقوق بشر در داخل و خارج از کشور در بیانیه‌ای مشترک با نکوهش این عملکرد جمهوری اسلامی ایران، نوشتند که «وقتی پای حقوق بشری این شهروندان در میان باشد، ما نیز خود را یک بهایی می‌دانیم».

به گزارش رادیو فردا، امضا کنندگان در بیانیه با عنوان «هستیم، وقتی با هم هستیم»، «تخریب، غارت خانه‌های شهروندان بهایی در روستای روشن‌کوه، و تصاحب زمین‌های آبا و احدادی این روستاییان توسط حکومت اسلامی» را «مایه «نگرانی فزاینده» نامیدند.

این فعالان همچنین یادآور شدند که «سرکوب و بازداشت خودسرانه شهروندان بهایی در شهرهای مختلف در روزهای اخیر تشدید شده و شمار بیش‌تری از دانشجویان بهایی از تحصیل محروم شده‌اند».

به باور امضا کنندگان بیانیه، «این جنایات، بخشی از زنجیره خودکامگی و تلاش برای نابودی و حذف اقلیت‌های دینی و دگرباوران است».

آنها نوشتند که ایدئولوژی حاکم بر ایران، خودکامه و ناشی از آپارتاید مذهبی است که میلیون‌ها شهروند بهایی را به دلیل باور دینی از حقوق شهروندی محروم کرده‌است.

افرادی مانند شهره آغداشلو بازیگر در آمریکا، شیرین عبادی حقوقدان در انگلستان، فرد پطروسیان روزنامه‌نگار در بلژیک، سعید دهقان حقوقدان در کانادا، ایرج مصداقی فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی پیشین در سوئد، مهدی یحیی‌نژاد فعال آزادی اینترنت در آمریکا و همچنین چهره‌هایی مانند آیت‌الله معصومی تهرانی، حشمت‌الله طبرزدی و آتنا دائمی در ایران در میان ۷۰ امضاکننده بیانیه مشترک حمایت از بهاییان در ایران هستند.

فشارها بر بهاییان زمانی هفته گذشته به اوج خود رسید که وزارت اطلاعات در دولت ابراهیم رئیسی نیز در بیانیه‌ای شماری از بهاییانی را که اخیراً دستگیر شدند، متهم کرد که «مستقیماً با کانون صهیونیستی موسوم به بیت‌العدل مستقر در فلسطین اشغالی در ارتباط تشکیلاتی بودند».

برخی از افراد دستگیر شده کسانی هستند که پیش‌تر دوره‌های طولانی حبس را در زندان‌های ایران سپری کرده بودند.

اندکی پیش از آن منازل ده‌ها تن از خانواده‌های بهایی در چند شهر مختلف از سوی مأموران اطلاعاتی تفتیش شد.

هم‌زمان «ستاد اجرایی فرمان امام»، که وابسته به دفتر رهبری جمهوری اسلامی ایران است، در دوره اخیر تحرکات خود را با هدف مصادره اموال و اراضی بهاییان تشدید کرده است.

سازمان ملل متحد، دولت آمریکا، نهادهای جهانی و کشورهای زیادی با نکوهش شدید حاکمیت ایران به خاطر رویه اخیر در قبال بهاییان، خواهان توقف فوری این اقدامات شده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024