پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Tue, 09.08.2022, 10:18

ماهواره خیام از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد

ماهواره خیام لحظاتی قبل از ایستگاه فضایی بایکونور به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شد.

به گزارش ایلنا، ماهواره سنجشی خیام ۶۰۰ کیلوگرم وزن دارد و ماموریت آن از ایستگاه ماهدشت سازمان فضایی ایران رصد و فرمان‌های ماهواره و داده‌های آن از همین ایستگاه ارسال و دریافت می‌شود.

به گفته مدیرکل بهره برداری و عملیات سازمان فضایی ایران؛ تا زمانی که ماهواره به دور زمین گردش داشته باشد و دوباره بر روی ایستگاه ماهدشت قرار بگیرد، می‌توانیم سیگنال‌ها را دریافت کنیم.

نعیمی افزود: در ساعت پایانی شب بتوانیم اطلاعاتی را از ماهواره که خیلی اطلاعات اولیه است دریافت کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم گفت: پرتاب ماهواره خیام آغاز همکاری راهبردی ایران و روسیه در حوزه فضایی است.

زارع پور از محل ایستگاه فضایی بایکونور، تصریح کرد: همکاری‌های فضایی دو کشور مدتی است آغاز شده، اما در دولت سیزدهم و با تلاش وزارت ارتباطات و امور خارجه به ثمر نشست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پرتاب این ماهواره برای تامین داده‌های فضایی مورد نیاز کشور گام بلندی است که می‌توانیم از تصاویر با دقت بسیار بالای آن برای ارتقای کاربرد‌های متنوع از جمله در زمینه‌های کشاورزی، محیط زیست و حوزه‌های مختلف استفاده کنیم.

زارع پور افزود: ماهواره متعلق به جمهوری اسلامی ایران با نام خیام بر روی موشک و ماهواره بر سایوز به همراه پرچم مقدس کشورمان نصب شده و آماده پرتاب است و خیام از ایستگاه بایکنور پرتاب خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: در کنار همکاری راهبردی با کشور‌های صاحب نام دنیا که روسیه یکی از دو کشور برتر در جهان است، توسعه فناوری بومی فضایی را در دستور کار قرار داده ایم و تا آخر سال، به دانش فنی قرار دادن ماهواره‌های سنجشی در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین دست پیدا خوهیم کرد.

زارع پور گفت: ماهواره خیام ۶۰۰ کیلوگرمی است که در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار خواهد گرفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: تا پایان دولت سیزدهم، ماهواره و ماهواره بر‌های بومی با تلاش دانشمندان خودمان پرتاب خواهد شد.

ماهواره‌های سنجش از دور یا ماهواره‌های تصویربرداری از سطح زمین همچون خیام ماهواره‌هایی هستند که کاربرد‌های متعددی دارند و در واقع تصویری که از بالا تهیه می‌شود می‌تواند در حوزه‌های مختلف کاربرد داشته باشد از جمله در حوزه‌های تهیه نقشه‌های شهری، نقشه‌های سه بعدی، تهیه مدل ارتفاعی و کاربرد‌های کشاورزی، پایش محصولات باغی و مدیریت حوادث غیرمترقبه به ما کمک می‌کند و در بسیاری از کاربرد‌هایی که در واقع با محیط زیست کاراری دارد می‌تواند اطلاعاتی را برای ما مطرح کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024