جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Tue, 09.08.2022, 9:14

چرا حکومت ایران خواهان پیروزی روسیه در جنگ اوکراین است؟

وبگاه «ورلد کرانچ» در مقاله‌ای نوشت رژیم ایران از این جهت که غرب را «دشمن مشترک» خود و روسیه به‌شمار می‌آورد، و هر گونه شکست غرب را پیروزی خود می‌داند، خواهان پیروزی روسیه در جنگ اوکراین است.

به گزارش العربیه، علی خامنه‌ای، رهبر ایران در جریان دیدار اخیر خود با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت مسکو به درستی برای «دفاع از خود» به اوکراین حمله کرده است. او گفت «غربی‌ها کاملاً مخالف روسیه قوی و مستقل هستند» و «ناتو» را «موجودی خطرناک» توصیف کرد که «هیچ محدودیتی نمی‌شناسد».

او افزود، اگر پوتین اقدام نمی‌کرد، غرب همین جنگ را به روسیه تحمیل می‌کرد.

حسین شریعتمداری، سردبیر روزنامه «کیهان»، که منعکس‌کننده نظرات رهبر ایران است، نیز یک هفته پس از سفر پوتین به تهران، در سرمقاله‌ای «چشم‌اندازی آسمانی» برای جنگ اوکراین ترسیم کرد که می‌توان واقعیت‌های «پشت پرده» جنگ را از پس آن دید.

به گفته شریعتمداری، خامنه‌ای می‌داند که اگر آمریکا در این جنگ پیروز شود، ایران «هدف بعدی» خواهد بود، و به همین دلیل است که او «مقاومت» روسیه در اوکراین را با امنیت رژیم ایران مرتبط می‌داند.

«ورلد کرانچ» تاکید کرده، یازده سال پیش، هنگامی که در سوریه انقلابی علیه رژیم بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور آغاز شد، جمهوری اسلامی در ابتدا کاملا منکر اعزام نیرو به سوریه برای حمایت از اسد شد.

با این حال، فرماندهان سپاه پاسداران چند سال بعد ادعا کردند که ایران در سوریه حضور «مستشاری» دارد. چند سال بعد پرده به طور کامل از روی مداخلات رژیم ایران در سوریه افتاد هنگامی که خامنه‌ای علنا آن کشور را بخشی از «عمق دفاعی» رژیم ایران توصیف کرد.

در حال حاضر نیز مشاوران رهبر ایران چنین استدلال‌هایی مطرح می‌کنند. به گفته آنها، اوکراین به موقعیت «دفاع پیشرو» برای جمهوری اسلامی تبدیل شده است، و پوتین در دفاع از جبهه‌ای می‌جنگد که شامل «ایران اسلامی» بوده و اوکراین در اصل «عمق استراتژیک جمهوری اسلامی در برابر ناتو» محسوب می‌شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024