سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Thu, 04.08.2022, 21:57

شرکت آمریکایی: حمله سایبری به آلبانی به احتمال زیاد از سوی ایران بود

یک شرکت امنیت سایبری آمریکایی روز پنجشنبه ۱۳ مرداد گفت حملات سایبری اواخر تیرماه که فعالیت سامانه‌های اینترنتی چندین نهاد دولتی آلبانی را به طور موقت قطع کرد به احتمال زیاد توسط هکرهای وابسته به حکومت ایران انجام شده و هدف آن مختل کردن برگزاری اجتماع مجاهدین خلق در این کشور بوده است.

به گزارش رادیو فردا، شرکت «مندیانت» در گزارش خود با «حد متوسطی از اعتماد» می‌گوید: «به‌دلیل زمان وقوع این حمله، مضامین موجود در کانال‌های شبکه‌های اجتماعی که مسئولیت حمله را پذيرفته‌اند و بکارگیری رمز و نرم‌افزارهایی مشابه در بدافزارهایی که در گذشته برای حمله سایبری به اهداف فارسی‌ و عربی‌زبان مورد استفاده قرار گرفته است می‌توان گفت که عاملان آن بخشی از شبکه وابسته به حکومت ایران هستند که معمولا مخالفان سیاسی حکومت را هدف می‌گیرند».

اجتماع سازمان مجاهدین خلق که قرار بود اوایل مرداد در آلبانی برگزار شود به‌دلیل هشدار دولت این کشور در مورد احتمال وقوع حملات تروریستی لغو شد. حدود سه هزار نفر از اعضا و هواداران این گروه در اردوگاهی به نام «اشرف ۳» واقع در ۳۰ کیلومتری غرب تیرانا، پایتخت آلبانی، زندگی می‌کنند.

اجتماع مجاهدین خلق تحت عنوان «اجلاس جهانی ایران آزاد» قرار بود در این اردوگاه برگزار شود و تعدادی از سیاستمداران خارجی از جمله چند عضو کنگره آمریکا جزو مهمانان بودند.

گروهی موسوم به «عدالت وطن» مسئولیت این حملات سایبری را که در آن از باج‌افزار برای سرقت اطلاعات استفاده شده است، برعهده گرفت. باج‌افزارها در گذشته معمولا از سوی تبهکاران سایبری و با هدف باجگیری از شرکت‌های اقتصادی و مالی مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی در سال‌های اخیر به‌خصوص توسط هکرهای وابسته به حکومت ایران برای اهداف سیاسی بکار گرفته می‌شود.

گروه موسوم به «عدالت وطن» در کانالی روی شبکه اجتماعی تلگرام مسئولیت این حملات را پذیرفت و اجازه اقامت اعضای مجاهدین خلق در آلبانی را در همین کانال منتشر کرد. آن‌ها یک ویدئو از فعال شدن باج‌افزار و مطالبی در مورد فساد مالی در حکومت آلبانی نیز منتشر کردند.

شرکت «مندیانت» در بخشی از گزارش خود می‌گوید: «این حملات یک خطر جدی برای نهادهای دولتی و موسسات خصوصی در سایر کشورهای عضو ناتو است. این‌گونه حملات با توجه به بن‌بست در مذاکرات احیای برجام نشان می‌دهد که حکومت ایران ضرورت چندانی برای کاهش حملات سایبری به اهداف خارجی احساس نمی‌کند».

در زمان وقوع این حملات سایبری دولت آلبانی گفت مشخصات آن شبیه حملاتی است که در گذشته در سایر کشورهای عضو ناتو از جمله آلمان، هلند، بلژیک و لیتوانی روی داده است.

سازمان مجاهدین خلق که در اواخر دهه چهل خورشیدی و با آمیخته‌ای از افکار اسلامی و چپ رادیکال تاسیس شد، یکی از گروه‌هایی بود که به شکل سیاسی و نظامی با حکومت پهلوی مبارزه می‌کرد.

این گروه از انقلاب بهمن ۵۷ حمایت کرد ولی به فاصله کوتاهی به صف مخالفان جمهوری اسلامی پیوست و در سال ۶۰ حملات مسلحانه و بمبگذاری‌های گسترده‌ای برای از بین بردن سران و عوامل حکومت را آغاز کرد.

به فاصله کوتاهی پس از آنچه که مجاهدین خلق آن را «فاز نظامی برای سرنگونی حکومت» توصیف می‌کرد بخش زیادی از اعضا و هواداران این گروه به خاک عراق رفتند و تا چند سال پس از سرنگونی رژیم صدام حسین در آن کشور مستقر بودند.

براساس توافقی که بین آمریکا و دولت عراق صورت گرفت نیروهای این سازمان به آلبانی منتقل شدند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024