جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sat, 02.07.2022, 21:22

اسرائیل می‌گوید سه پهپاد حزب‌الله را سرنگون کرده است

رادیو فردا: ارتش اسرائیل روز شنبه ۱۱ تیرماه از رهگیری سه پهپاد که از لبنان به سمت یکی از سکوهای گازی «کاریش» در حرکت بودند خبر داد و مسئولیت پرتاب آن‌ها را متوجه حزب‌الله، گروه شیعی هم‌پیمان جمهوری اسلامی ایران، دانست.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، با صدور بیانیه‌ای ضمن متهم کردن حزب‌الله به پرتاب این پهپادها تاکید کرد که چنین اقدامی، مانع از دستیابی دولت لبنان به توافق در مورد مرزهای دریایی می‌شود که برای اقتصاد و رفاه ملت لبنان حیاتی است.

به گفته منابع امنیتی اسرائیل، یکی از پهپادها توسط یک هواپیمای جنگنده و دو پهپاد دیگر توسط یک ناو جنگی رهگیری شدند. بنابر اعلام ارتش اسرائیل، این نخستین‌بار است که سامانه دفاع ضدموشکی نصب‌شده بر یک کشتی نیروی دریایی اسرائیل، یک هدف متخاصم را رهگیری و سرنگون می‌کند.

یک منبع امنیتی اسرائیل هم گفته که پهپادها «غیرمسلح» بودند، هرچند ارتش این موضوع را فورا تایید نکرده است.

لبنان تا کنون به طرح این اتهام از سوی اسرائیل واکنشی نشان نداده است. اطلاعیه ارتش اسرائیل ساعاتی پس از آن منتشر شد که رسانه‌های رسمی سوریه، از وقوع حمله‌ای‌ موشکی در استان طرطوس در جنوب سوریه در اوایل روز شنبه خبر دادند.

سوریه این حمله را به اسرائیل منتسب کرده و ناظر حقوق بشر سوریه نیز انبارهای حزب‌الله لبنان این منطقه را هدف حمله اخیر اعلام کرده است. در حال حاضر، تنش‌ها بین لبنان و اسرائیل بر سر میدان گازی مورد مناقشه «کاریش» در دریای مدیترانه بالا گرفته و تلاش‌های طولانی‌مدت آمریکا برای میانجی‌گری و دستیابی به توافق بر سر مرز دریایی دو کشور بی‌حاصل مانده است.

لبنان و اسرائیل در سال ۲۰۲۰ مذاکرات بر سر مرزهای دریایی خود را از سر گرفتند، اما این روند با ادعای بیروت مبنی‌بر این‌که نقشه مورد استفاده سازمان ملل در مذاکرات نیازمند اصلاح است، متوقف شد. لبنان در آغاز خواهان ۸۶۰ کیلومتر مربع از آب‌های مورد مناقشه بود، اما سپس یک‌هزار و ۴۳۰ کیلومتر مربع دیگر از جمله بخشی از میدان کاریش را نیز به خواسته خود اضافه کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024