جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sat, 02.07.2022, 9:38

ازدواج دانش‌آموزان دختر ۹ و ۱۰ ساله

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قزوین درباره ازدواج زودهنگام در این استان و ترک تحصیل دانش‌آموزان گفت: در یکی از مناطق ازدواج ۹ ساله و ۱۰ ساله‌ها را داریم؛ دختر‌هایی که با پسر‌های ۱۶-۱۷ ساله ازدواج می‌کنند و بعد از ۴-۵ سال خیلی از این‌ها متارکه می‌کنند و زندگی‌هایشان بهم می‌ریزد.

«حسین محمدزاده» معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قزوین درباره برنامه‌های تابستانی این استان برای دانش‌آموزان به ایلنا گفت: عمده کار ما در اداره مشاوره و امور تربیتی و مراقبت‌هاست که آسیب‌های شدیدی داریم و رفتار‌های پرخطری اتفاق می‌افتد. همچنین بحث هدایت تحصیلی از پایه نهم به دهم که بچه‌ها نیازمند هدایت و ارشاد هستند را بررسی می‌کنیم. همچنین هدایت خانواده‌ها که در این زمینه مداخله سرسختی دارند را در دانشگاه بین الملل امام خمینی به عنوان طرح پایلوت در نظر گرفتیم و دانش آموزان می‌توانند همراه با اولیا حضور پیدا می‌کنند و توجیهات لازم آنجا اتفاق می‌افتد.

او در ادامه در رابطه با ازدواج زودهنگام دختران و ارتباطش با مقوله ترک تحصیل گفت: این مسئله بسیار مهم است. اتفاقا ما در یکی از مناطق به صورت فراوان شاهد ازدواج زودهنگام و کودک همسری هستیم. من فکر می‌کردم در آن منطقه به خاطر فقر و نیاز است که دختر را به خانواده همسرش می‌سپارند و با ازدواج او موافقت می‌کنند، اما دیدم اتفاقا خانواده‌ها خیلی متمول و دارا هستند، ولی یک آداب و رسوم و فرایندی آنجا اتفاق افتاده که رویکرد آن‌ها کودک همسری شده و جزو باور‌ها و اعتقادات آن‌ها شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قزوین ادامه داد: ما در همان منطقه ازدواج ۹ساله و ۱۰ ساله‌ها را داریم؛ دختر‌هایی که با پسر‌های ۱۶-۱۷ساله ازدواج می‌کنند و بعد از ۴-۵ سال خیلی از این‌ها متارکه می‌کنند و زندگی‌هایشان بهم می‌ریزد. ما، چون این منطقه را رصد کردیم به این موضوع نیز ورود پیدا کردیم برای اینکه این آسیب نباید فراگیر شود. آسیب‌های عجیبی داریم؛ دانش آموزی که می‌داند در ۱۰-۱۱ سالگی ازدواج خواهد کرد، از روند ابتدایی تحصیل، از مدرسه کنده می‌شود و شایق به ادامه تحصیل نیست.

او افزود: بعد از آن آسیب‌های متارکه از شوهر وجود دارد همچنین آسیب‌های اجتماعی، شخصی و فردی که ایجاد می‌شود پس لرزه‌های غیرقابل تحمیلی می‌تواند داشته باشد. ما به این موضوع ورود پیدا کرده‌ایم و تبیینی برای خانواده‌ها و دانش آموزان گذاشته‌ایم تا فهم زندگی مشترک برایشان ایجاد شود؛ اینکه اگر شاغل باشند، تحصیل کرده باشند، اگر شرایط علمی خوب برای خودشان ایجاد کنند، می‌توانند جایگاه اجتماعی پیدا کنند و در انتخاب همسر تصمیم‌گیر باشند نه اینکه تحت لوای مادر و پدرشان نتوانند تصمیم بگیرند. این افراد اگر دیپلم یا کارشناسی بگیرند و بلوغ فکری و ذهنی و اجتماعی پیدا کنند، در فرایند ازدواج هم می‌توانند موفق‌تر عمل کنند.

محمدزاده در خاتمه یادآوری کرد: همچنین نمونه‌هایی از دانش آموزان مناطق دیگر که ازدواج نکرده‌اند و تحصیلاتشان را تکمیل کرده‌اند و برآیند قشنگ‌تری از اجتماع دارند را به آن منطقه معرفی کرده‌ایم و برایشان الگوسازی شده که اگر این مدلی زندگی کنند، ازدواج مطمئن‌تر و تشکیل خانواده مطمئن‌تری خواهند داشت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024