سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 16.04.2021, 21:26

رائول کاسترو از رهبری حزب کمونیست کوبا استعفا داد

رائول کاسترو روز جمعه اعلام کرد که از مقام رهبری حزب کمونیست کوبا کنار می‌گیرد و به این ترتیب دوران رهبری رسمی او و برادرش که از انقلاب ۱۹۵۹ این کشور آغاز شد، به پایان می‌رسد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس  رائول کاستروی ۸۹ ساله کناره‌گیری خود را روز جمعه در یک سخنرانی در گشایش هشتیمین کنگره حزب کمونیست حاکم کوبا که تنها حزب در این کشور جزیره‌ای است، اعلام کرد.

او گفت با این احساس بازنشسته می‌شود که «ماموریتش را به انجام رسانده و به آینده سرزمین پدری‌اش اطمینان دارد.»

کاسترو نگفت که آیا از انتصاب جانشینش به مقام دبیر اولی حزب کمونیست حمایت خواهد کرد یا نه. اما او قبلا ابراز تمایل کرده بود که کنترل حزب را به میگوئل دیاز-کانل بسپارد. میگوئل دیاز در سال ۲۰۱۸ جانشین رائول در مقام رئیس‌جمهور شد و نمونه شاخصی از نسل جوانتر وفاداران به کاستروها است که به دنبال باز کردن اقتصاد کوبا بدون تغییر دادن نظام تک‌حزبی آن هستند.

بازنشستگی او به این معناست که برای نخستین بار در طول بیش از شش دهه امور کوبایی‌ها را یکی از افراد خانواده کاسترو اداره نخواهد کرد و این گذار در دورانی سخت برای این کشور انجام می‌شود.

پاندمی کرونا، اصلاحات دردناک اقتصادی و محدودیت‌های اعمال شده بوسیله دولت ترامپ باعث شده است با سقوط بخش گردشگری و نقل‌وانتقال مالی، اقتصاد کوبا ۱۱ درصد کوچک شود. صف‌های طولانی برای مواد غذایی و کمبودها خاطرات «دوران خاص» پس از سقوط اتحاد شوروی در اوائل دهه ۱۹۹۰ را زنده کرده‌اند.

نارضایی در کوبا با گسترش دسترسی به اینترنت و نابرابری فزاینده بالا گرفته است.

اغلب بحث‌ها در کوبا بر سرعت اصلاحات متمرکز است و بسیاری از مردم شکایت دارند که «نسل تاریخی» که کاستروها نماینده آن بودند، در باز کردن اقتصاد بسیار کند عمل کردند.

دیاز-کانل در ماه ژانویه با وجود نگرانی‌ها درباره افزایش تورم طرحی را در دو دوره پیش کنگره حزب کمونیست تصویب شده بود، به اجرا درآورد تا نظام ارزی دوگانه این کشور را تک‌نرخی کند. او همچنین درها را برای طیف گسترده‌تری از کسب‌وکارهای خصوصی گشود که در گذشته یا ممنوع بودند یا به شدت کنترل می‌شدند و کوبایی‌های اجازه یافتن به طور قانونی انواع بسیاری از کسب‌وکارهای خویش‌فرما را از خانه‌هایشان به بچرخانند.

انتظار می‌رود کنگره امسال حزب کمونیست کوبا بر اصلاحات تکمیل‌نشده در زمینه نوسازی صنایع دولتی، جلب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و ایجاد حفاظت‌های قانونی بیشتری برای فعالیت‌های کسب‌وکارهای خصوصی متمرکز باشد.

حزب کمونیست کوبا از حدود ۷۰۰۰۰۰ عضو فعال تشکیل شده است و در قانون اساسی این کشور وظیفه اداره امور کشور و جامعه به آن سپرده شده است.

فیدل کاسترو رهبر انقلاب ۱۹۵۹ کوبا بود که فولخنسیو باتیستا، دیکتاتور این کشور را به زیر کشید و در سال ۱۹۶۵ چهار سال پس از پذیرش رسمی سوسیالیسم به رهبری حزب کمونیست کوبا رسید.

او به سرعت این حزب قدیمی را به زیر کنترل خود در آورد و  تا هنگام بیمارشدنش در سال ۲۰۰۶ رهبر بلامنازع این کشور بود. او در سال ۲۰۰۸ مقام ریاست‌جمهوری را به برادرش رائول سپرد که در هنگام انقلاب همرزم او بود.

رائول در سال ۲۰۱۱ جانشین فیدل به عنوان رهبر حزب کمونیست هم شد. فیدل کاسترو در سال ۲۰۱۶ درگذشت.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024