شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 23.07.2012, 20:40

کارشناسان: در سایه اوضاع کنونی ایران بیش از ۶ ماه دوام نخواهد آورد

العربیه:‌ کارشناسان نفت و انرژی تاکید کرده اند که کشورهای جهان می توانند در کوتاه مدت به طور کامل از نفت ایران چشم پوشی کنند اما نمی توانند برای دراز مدات دست به چنین اقدامی بزنند.

کارشناسان در مصاحبه با "العربیه.نت" تصریح کردند که تحریم ها در پی چشم پوشی نهایی از نفت ایران نیست اما در عین حال، سیاست رساندن امور به پرتگاه را پیش می گیرد؛ البته با کنترل پیامدهای چنین سیاستی به گونه ای که امور از کنترل خارج نشده و به سقوط کامل نرسد. با این وجود باید تاثیراتی که تحریم ها بر ایران دارد حفظ شود چرا که معتقدند این کشور در سایه اوضاع کنونی تا 6 ماه بیشتر دوام نخواهد آورد.

صادرات نفت ایران از آغاز سال میلادی جاری، شاهد کاهش روز افزودن بود. البته با توجه به صادرات نفت ایران در سال 2011 که روزانه به حد متوسط 2.2 میلیون بشکه رسیده بود. این کاهش به این دلیل صورت می گیرد که خریداران نفت ایران با اجرای تحریم های آمریکا و اروپا، واردات این ماده خام از ایران را کاهش دادند. به گفته برخی از منابع در صنعت نفت ایران، صادرات نفت این کشور در ماه ژوئن گذشته، به 1.2 تا 1.3 میلیون بشکه در روز رسید.

رنج بزرگ

حجاج بوخضور کارشناس کویتی صنعت نفت در این باره گفته است: "در کوتاه مدت جهان می تواند از نفت ایران چشم پوشی کند." او به این نکته نیز اشاره کرد که سازمان اوپک، تولید نفت خود را از روزانه 24.5 میلیون بشکه به 30 میلیون بشکه رسانده است و این افزایش را میان کشورها برپایه میزان قدرت تولیدشان تقسیم کرده است. به گفته او پادشاهی سعودی و دیگر کشورهای شورای همکاری تا کنون توانسته اند کمبود صادرات نفت ایران را در بازارهای جهان جبران کنند. اکثر صادرات نفت ایران به سمت کشورهای آسیایی از جمله چین، هند، کره و ژاپن سرازیر می شد.

بوخضر تاکید می کند با وجود این که ایران دومین صادر کننده نفت اوپک بود، اما جهان از چند سال پیش اعتماد استراتژیک خود را به آن از دست داده بود و خود را برای چشم پوشی از آن برای دراز مدت آماده کرده بود.

او خاطرنشان کرد که ایران حدود 60 درصد از صادرات نفت خود را از دست داده است و در تلاش است از راه هایی همچون قاچاق از راه کشورهای آسیای مرکزی همجوار خود، نفت خود را بفروشد؛ همان راهی که عراق در سالهای انزوا و تحریم پیش گرفته بود. او همچنین به این نکته اشاره کرد که ایران از محدودیت‌های شدیدی در معاملات مالی رنج می‌برد، مساله‌ای که تاثیر بزرگی بر تجارت خارجی‌اش دارد.

تنگه هرمز گزینه‌ای انتحاری

در خصوص گزینه بستن تنگه هرمز که آن را برخی از مقام های ایرانی به منظور مقابله با تحریم نفت مطرح کرده اند، بو خضر گفت: "بستن تنگه هرمز یک اقدام انتحاری برای ایران است چرا که خود ایران بیش از هر کشور دیگری از آن آسیب می بیند و به عنوان ضربه ای به قلب این کشور به شمار می‌آید اما برای کشورهایی همچون سعودی و کویت، این اقدام به مثابه ضربه‌ای در شانه است. آمریکا و کشورهای غربی اما از این اقدام به اندازه چین آسیب نمی بینند."

او تاکید کرد که بستن تنگه هرمز ایران را در معرض تحریم های کشورهایی قرار می‌دهد که به عنوان همپیمانش شناخته می شوند به ویژه روسیه، و این اقدام ایران را به هدفی برای همگان تبدیل می کند و پایانی برای نظام فعلی خواهد بود. او در این باره افزود: «بستن تنگه هرمز با وجود ساده بودنش برای ایران اما بازگشاییش بیشتر از ۱۰ روز زمان نمی‌برد.»

فشار بر قیمت‌ها

از سویی دکتر مشعل السمحان کارشناس اقتصاد انرژی به "العربیه.نت" گفت: "تحریم های کنونی علیه ایران تنها در تلاش است بر این کشور فشار اقتصادی وارد کند بدون این که از نفتش چشم پوشی کند. چشم پوشی از نفت ایران تنها برای کوتاه مدت ممکن است."

او همچنین افزود: "گمان نمی‌کنم جهان بتواند از 2.5 میلیون بشکه نفت روزانه صرفنظر کند چرا که این اقدام فاصله عرضه و تقاضا را زیاد خواهد کرد و به افزایش قیمت نفت خواهد انجامید. بدین ترتیب مشکلات اقتصادی چندین منطقه به ویژه در اروپا و همچنین چین که شاهد کاهش سرانه رشد اقتصادی است، دو چندان خواهد شد."

پناه بردن به گزینه های سیاسی

سمحان به این نکته اشاره کرد که ایران سعی می‌کند با استفاده از گزینه های سیاسی و نه اقتصادی، با تحریم‌ها مقابله کند. "از سویی از بستن تنگه هرمز سخن می‌گوید و با اهداف تبلیغاتی و ایجاد بحران در بازار و افزایش قیمت نفت، اقدام به راه اندازی مانور نظامی می‌کند. اما در نهایت گمان می‌کنم با افزایش فشارها، ایران عقب نشینی کند و پای میز مذاکرات بنشیند."

او تاکید کرد که اوضاع سوریه نقش تعیین کننده‌ای در بازگشت ایران به مذاکرات ایفا کند به ویژه در صورت سرنگونی نظام بشار اسد و از دست دادن یک برگه برنده برای فشار در منطقه از سوی ایران.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024