دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 20 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 10.05.2024, 10:04

عملیات اسرائیل در رفح بیمارستان‌ها را به وضعیتی «فاجعه‌بار» کشانده

هرچند اسرائیل هنوز یک تهاجم زمینی تمام عیار به شهر رفح را آغاز نکرده، اما خدمات و امکانات پزشکی در این شهر به شدت کاهش یافته است.

پزشکان در این شهر می‌گویند که پس از آغاز عملیات «محدود» ارتش اسرائیل علیه حماس در حومه شرقی رفح از روز دوشنبه، بیش از یک میلیون نفر که در این شهر جنوبی نوار غزه پناه گرفته بودند، در خطر محرومیت از مراقبت‌های بهداشتی قرار دارند.

بزرگترین بیمارستان از سه بیمارستان نیمه فعال شهر، به نام ابویوسف النجار، روز سه‌شنبه پس از دریافت دستور تخلیه و درگیری در نزدیکی آن، به سرعت تخلیه شد.

بخش دیالیز این بیمارستان، تنها بخش دیالیز فعال در نوار غزه بود، که راه نجاتی برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیه بود.

پیشروی نیروهای زمینی اسرائیل در شهر خان‌یونس هم موجب عدم دسترسی به بیمارستان اروپایی که بیماران نیازمند به جراحی فوری در آن بستری بودند، را شده است.

در کنار آن گذرگاه‌های مرزی رفح و کرم شالوم نیز بسته شده و امکانات درمانی و بیمارستانی دیگر وارد نوار غزه نمی‌شود.

همزمان با این مسائل زایشگاه امارات در رفح که روزانه مشغول به دنیا آوردن ده‌ها نوزاد است و بیمارستان تخصصی کویت با کمبود ظرفیت، پرسنل و تجهیزات و خدمات اضطراری مواجه هستند.

یکی از پزشکان این بیمارستان که قبل از جنگ تنها چهار تخت مراقبت‌های ویژه داشت می‌گوید وضعیت در آنجا «به تمام معنا فاجعه بار» است.

روز دوشنبه ارتش اسرائیل به همه ساکنان مناطق شرقی رفح گفت برای امنیتشان منطقه را ترک کنند و به سمت «منطقه بشردوستانه گسترده» که از نزدیکی المواصی تا دیرالبلاح امتداد دارد، حرکت کنند. اسرائیل اعلام کرده در آنجا بیمارستان‌های صحرایی، چادرها و کمک‌ها وجود خواهد داشت.

دکتر جمال الحمس، مدیر یکی از بیمارستان‌های رفح به بی بی سی عربی گفت: «آنها باید کجا بروند؟ قرار بود چادرها و سایر لوازم در مناطق امن تهیه شود که این کار انجام نشده است.»

صدها هزار کودک که در رفح پناه گرفته‌اند، مجروح، بیمار و یا دچار سوءتغذیه هستند و آسیب دیده یا با معلولیت زندگی می‌کنند.

سازمان پزشکان بدون مرز روز چهارشنبه گفت که تیم‌های این سازمان در حال ترخیص بیماران از بیمارستان صحرایی اندونزی در رفح که مخصوص ارائه مراقبت‌های پس از عمل بود، هستند.

فعالیت‌های کلینیک دیگر پزشکان بدون مرز در الشبوره نیز به حالت تعلیق درآمده و این نهاد آن را اقدامی «فاجعه بار» توصیف کرده است.

این گروه پزشکی همچنین اعلام کرد که فعالیت‌های خود در زایشگاه امارات را به مقامات بهداشتی غزه واگذار می‌کند.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل روز پنجشنبه شب گفت که نیروهای این کشور به عملیات علیه «اهداف تروریستی و قاچاق سلاح در منطقه شرق رفح» ادامه می‌دهند.

ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که روز چهارشنبه گذرگاه کالایی کرم شالوم را برای کمک‌های بشردوستانه بازگشایی کرده است، اما سازمان ملل می‌گوید درگیری‌ها باعث شده است که استفاده از این گذرگاه غیرممکن باشد.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده در صورت نرسیدن سوخت به بیمارستان‌های رفح و جنوب غزه در چند روز آینده، همه آنها مجبور به توقف خدماتشان خواهند شد.

بی‌بی‌سی فارسی




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024