شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 18 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 04.05.2024, 17:20

رسانه‌های مصری: حماس و اسرائیل در آستانه دستیابی به توافق قرار دارند

به گزارش شبکه خبری «القاهره» در مصر، هیئتی از حماس، شنبه 15 اردیبهشت وارد مصر شد تا به گفت‌وگوها در مورد توافق آتش‌بس با اسرائیل در نوار غزه ادامه دهد.

این کانال به نقل از یک منبع بلندپایه مصری از پیشرفت «قابل‌توجه» مذاکرات خبر داد و اضافه کرد هیئت امنیتی مصری به عنوان مسئول مذاکرات، «به چارچوب توافقی در خصوص بسیاری از موارد اختلافی دست یافته است».

یک منبع مطلع از مذاکرات مبادله گروگان‌ها و زندانیان میان حماس و اسرائیل گفت که توافق دو طرف، قریب‌الوقوع است و «تحولاتی اساسی» طی ساعات گذشته رخ داده است.

این منبع به خبرگزاری «العالم العربی» گفت که حماس به پیشنهاد مصر واکنش مثبت نشان داده و امروز جزئیات بیشتری را با طرف مصری به بحث خواهد گذاشت.

این منبع خاطرنشان کرد: «امیدواریم در آخرین لحظات، شاهد مواضع متناقض و موانع جدید از سوی هیچ طرفی نباشیم.»

این منبع آگاه با اشاره به این که آمریکا برای دریافت تعهد از اسرائیل در مورد تعیین جدول زمانی برای پایان کامل جنگ فشار آورده است، گفت: «دستیابی به این امر می‌تواند حدود چهار ماه زمان ببرد».

این منبع تصریح کرد: «اجرای این توافق دست کم در سه و شاید چهار مرحله خواهد بود. نخستین مرحله به آزادی زنان، سالمندان و بیماران زن غیرنظامی اسرائیلی اختصاص دارد که شمار آنها حدود ۳۰ نفر است. مرحله دوم شامل آزادی سایر غیرنظامیان اسرائیلی و مرحله سوم آزادی نیروهای نظامی است. در صورت وجود مرحله چهارم، اجساد کشته‌شدگان مبادله خواهند شد.»

وضع حماس در مذاکرات

یک منبع در حماس اعلام کرد که این گروه نگاه مثبتی به تحولات اخیر در مذاکرات دارد. با این حال، نگرانی‌هایی در مورد احتمال کناره‌گیری طرف اسرائیلی از اجرای توافقات وجود دارد.

این منبع به خبرگزاری العالم العربی گفت: «امروز در قاهره درباره جزئیات و تحولات اخیر بحث خواهیم کرد و نمی‌توان گفت که پیشنهادهای اخیر، تایید یا رد شده است و همه چیز روی میز مذاکره خواهد بود.»

«سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل»، شنبه، به نقل از یکی از مقامات حماس گفت که این گروه با اجرای مرحله اول توافق مبادله گروگان‌ها و زندانیان، بر اساس پیشنهاد مصر، موافقت کرده است.

این مقام گفت: «موافقت این گروه پس از آن بود که آمریکا از طریق مصر و قطر متعهد شد که ارتش اسرائیل، در پایان ۱۲۴ روز پس از اجرای کل توافق، به شکل کامل از نوار غزه خارج شده و جنگ متوقف شود.»

این منبع افزود که ویلیام برنز، رئیس «سیا» برای نظارت بر تکمیل پیش‌نویس نهایی توافق به قاهره باز می‌گردد.

هیئتی به ریاست خلیل الحیه، معاون رئیس جنبش حماس در غزه، شنبه وارد قاهره شد و قرار است هیئت اسرائیلی نیز وارد پایتخت مصر شود.

به گفته این منبع، آمریکایی‌ها به حماس قول دادند که ارتش اسرائیل، در هیچ مرحله‌ای از اجرای توافق، وارد رفح نخواهد شد.

این منبع در حماس اضافه کرد که در مورد شمار زندانیان فلسطینی که به ازای هر گروگان اسرائیلی آزاد خواهند شد، راه‌حل‌هایی تدوین شده است.

العربيه فارسى




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024