جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 02.05.2024, 22:45

هنرمندان فرانسوی از مکرون خواستند برای لغو حکم اعدام توماج صالحی اقدام کند

نزدیک به ۱۸۰ هنرمند، نویسنده، ورزشکار و کنشگر فرانسوی و ایرانی با ارسال نامه‌ای خطاب به رئیس جمهوری فرانسه از او خواستند تا از همه توان خود برای لغو حکم اعدام توماج صالحی، استفاده کند.

در این نامه که نسخه‌ای از آن روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت در روزنامه لوموند منتشر شد، با اشاره به این که در متن ترانه‌های توماج صالحی شنیده می‌شود «مرگ واقعی، همان تسلیم شدن به ناامیدی‌ است» تاکید شد که فرانسه باید صدای اعتراض خود به این حکم را به گوش همه برساند.

کاترین دنوو و شارلوت گنزبورگ، دو بازیگر پرآوازه فرانسوی، دیدیه دشان، سرمربی تیم ملی فوتبال فرانسه، آن رومانف، کمدین برجسته، ژولی گایت، بازیگر و کارگردان، الیزابت بدینتر فیلسوف، کارولین شامپتیه فیلمساز، ماری دسپلچین، نویسنده، آرنو دسپلچین، فیلمساز و همچنین باربارا پراوی، خواننده ایرانی تبار، گلشیفته فراهانی، بازیگر و مرجان ساتراپی، فیلسماز، از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

نویسندگان نامه به امانوئل مکرون، یادآور شدند که اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» که پس از کشته‌شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد سر گرفت، پیش‌تر توسط او مورد حمایت قرار گرفته است.

به ‌گفته تنظیم‌کنندگان این نامه، آقای مکرون به‌ویژه در پاییز پیشین و در پی دیدار با مسیح علی‌نژاد، رویا برومند، شیما بابایی و رویا پیرایی، چهار زن کنشگر ایرانی «احترام، تحسین و پشتیبانی» خود را از اعتراضات ایرانیان اعلام کرده بود.

در متن این نامه افزوده شد که مردم ایران برای دستیابی به «آزادی» مبارزه می‌کنند که یکی از ارزش‌های جامعه فرانسه برشمرده می‌شود.

نویسندگان نامه نوشته‌اند: «اما پاسخ حکومت جمهوری اسلامی به اعتراضات صلح‌جویانه و جهانی، تنها سرکوب ظالمانه و بی حد و مرز بوده است.»

امضا‌کنندگان با اشاره به «آمار سازمان‌های جهانی غیر دولتی در مورد ۵۳۷ معترض کشته شده در ایران و حبس و شکنجه معترضان» اعلام کردند که مجازات اعدام، از جمله حکم صادر شده در مورد توماج صالحی، یکی از سلاح‌های حکومت جمهوری اسلامی برای ساکت کردن مخالفان است.

نویسندگان نامه به ریاست جمهوری فرانسه، همچنین با اشاره به این که اکنون ۴ شهروند فرانسوی در ایران زندانی هستند، یادآور شدند که دولت فرانسه پیشتر این گونه بازداشت‌ها را «دیپلماسی گروگانگیری» جمهوری اسلامی خوانده است.

آنها تاکید کردند که درپیش گرفتن «سیاست ناپسند» چانه‌زنی بر سر گروگان‌ها فرانسه را در برابر «باج‌گیری شرم‌آور و سازمان‌دهی شده توسط جمهوری اسلامی» به‌ناگزیر تسلیم می‌کند.

به‌نوشته این شهروندان فرانسوی و ایرانی، سیاست‌ چانه‌زنی دولت فرانسه با حکومت جمهوری اسلامی، جایگاه فرانسه را به‌عنوان یک کشور مدافع حقوق بشر با چالش رو‌به‌رو می‌کند.

با وجود این که امانوئل مکرون، نخستین و تنها رهبر اروپایی بود که اعتراضات اخیر ایران را انقلاب خواند، اما بسیاری از مخالفان جمهوری اسلامی در فرانسه، به مواضع دولت مکرون در مورد مقامات تهران، انتقاد می‌کنند.

راکد ماندن برنامه «تروریست خواندن سپاه پاسداران» و «دست دادن وزیر امور خارجه فرانسه با همتای ایرانی‌اش» از جمله مواردی است که سبب شد تا ایرانیان پاریس در بسیاری از تجمعات اعتراضی، دولت فرانسه را «همدست حکومت جمهوری اسلامی و سپاه» خطاب کنند.

رادیو فردا




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024