جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 02.05.2024, 9:05

کمیسیون آمریکا درباره آزادی مذاهب خواستار حمایت از معترضان در ایران شد

کمیسیون آمریکا درباره آزادی‌ مذاهب بین‌المللی در گزارش سالانه خود از دولت این کشور خواست برای ایرانیانی که از طریق تظاهرات مسالمت‌آمیز و اعتصابات صنفی به دنبال آزادی مذهب و عقیده هستند، مجوزهای لازم را برای حمایت‌های مالی و فنی ارائه کند.

کمیسیون آمریکا درباره آزادی مذاهب بین‌المللی (UNITED STATES COMMISSION ON INTERNATIONAL RELIGIOUS FREEDOM) در گزارش خود که مربوط به وضعیت آزادی مذاهب در جهان طی سال ۲۰۲۳ است، به دولت این کشور توصیه کرد جمهوری اسلامی را به دلیل «نقض سیستماتیک و وحشتناک» آزادی‌های مذهبی در ردیف «کشورهای مورد نگرانی ویژه» قرار دهد.

در این گزارش جدید آمده که در سال ۲۰۲۳، شرایط آزادی مذهبی در ایران همچنان به شدت ضعیف بود و اعتراضات علیه قوانین اجباری حجاب و سایر محدودیت‌های آزادی مذهب یا عقیده با وجود سرکوب خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی ادامه یافت.

این کمیسیون افزود که مقام‌های جمهوری اسلامی به طور سیستماتیک آزار و اذیت، دستگیری، بازداشت، تجاوز جنسی و شکنجه علیه معترضان، از جمله خردسالان را ادامه دادند.

بی‌بی‌سی جهانی به تازگی در گزارشی بر اساس مدرکی «بسیار محرمانه» نوشت که نیکا شاکرمی، از کودکان جان‌باخته در خیزش مهسا، از سوی سه نیروی امنیتی جمهوری اسلامی به نام‌های صادق منجزی، آرش کلهر و بهروز صادقی هدف تعرض جنسی قرار گرفته و به قتل رسیده است.

در این مدرک آمده است که یک نیروی امنیتی با نشستن روی نیکا به آزار و اذیت جنسی او پرداخته و نیکا با وجود بسته بودن دست‌هایش تقلا کرده و با لگد زدن و فحش دادن، واکنش نشان داده است.

پس از آن، هر سه مردی که در پشت یک ون با نیکا بوده‌اند، آن‌قدر با باتون و شوکر به این دختر نوجوان ضربه زده‌اند که جان باخته است.

کمیسیون آمریکا درباره آزادی مذاهب بین‌المللی به گزارش جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد که گفته بود رفتار جمهوری اسلامی با معترضان ممکن است «جنایت علیه بشریت» باشد.

این کمیسیون یادآور شد در طول سال ۲۰۲۳، ایران حداقل هشت معترض را با اتهامات مذهبی اعدام کرد.

این نهاد از دولت آمریکا خواست نهادها و مقام‌های جمهوری اسلامی را که در نقض آزادی‌های مذهبی نقش دارند تحریم کرده و از ورود آنان به آمریکا جلوگیری کند.

کمیسیون آمریکا درباره آزادی مذاهب بین‌المللی یک نهاد مستقل دولت فدرال ایالات متحده است که در سال ۱۹۹۸ بر اساس قانون بین‌المللی آزادی مذاهب ایجاد شد.

هدف از تاسیس این کمیسیون، ارتقای حقوق بشر در امور آزادی مذهبی به عنوان یک عنصر عمده سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا است.

این کمیسیون با استفاده از استاندارهای بین‌المللی، بر حقوق آزادی مذهبی یا عقیدتی در سطح جهان نظارت و بر اساس نتایج تحقیقات خود، توصیه‌هایی به وزیر امور خارجه، رییس‌جمهوری یا کنگره آمریکا می‌کند.

تمرکز اصلی گزارش کمیسیون آمریکا درباره آزادی مذاهب بین‌المللی بر دو گروه از کشورها است:

گروه اول کشورهایی هستند که این کمیسیون توصیه می‌کند وزارت خارجه آمریکا آن‌ها را به عنوان کشورهای «مورد توجه ویژه» تعیین کند.

گروه دوم شامل کشورهایی هستند که این کمیسیون توصیه می‌کند وزارت خارجه آمریکا آن‌ها را در فهرست «نظارت ویژه» خود قرار دهد.

در تازه‌ترین گزارش، علاوه بر ایران، کشورهای افغانستان، آذربایجان، برمه، چین، کوبا، اریتره، هند، نیکاراگوئه، نیجریه، کره شمالی، پاکستان، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکمنستان و ویتنام در گروه اول قرار گرفته‌اند.

فهرست کشورهای گروه دوم در این گزارش شامل الجزایر، مصر، اندونزی، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، مالزی، سریلانکا، سوریه، ترکیه و ازبکستان است.

این اولین بار نیست که کمیسیون آمریکا درباره آزادی مذاهب بین‌المللی نسبت به نقض حقوق شهروندان ایرانی در زمینه آزادی مذهب هشدار می‌دهد.

سال گذشته، این کمیسیون در گزارش سالانه خود از دولت این کشور خواست موضوع سرکوب اقلیت‌های دینی در ایران را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع دهد و بخواهد مقام‌های جمهوری اسلامی به خاطر نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت مورد پیگرد قرار بگیرند.

کمیسیون آمریکا درباره آزادی مذاهب بین‌المللی معتقد است جمهوری اسلامی از چندین دهه پیش در ایران کارزاری را علیه اقلیت‌های مذهبی، از زرتشتی‌ها و مسیحیان تا یهودیان و بهائی‌ها آغاز کرده و این کارزار را در سال‌های اخیر همچنان با شدت بیشتری ادامه داده است.

کمیسیون آمریکا درباره آزادی مذاهب بین‌المللی سال گذشته نیز خشونت‌های جمهوری اسلامی علیه معترضان در جریان خیزش سراسری علیه حکومت ایران را محکوم و اعلام کرد نقض حقوق اقلیت‌های دینی در این کشور در جریان این اعتراضات بدتر شد.

نوری تورکل، رییس این کمیسیون گفت: «در حالی که شرایط آزادی مذهبی در ایران حتی پیش از شروع تظاهرات در سپتامبر گذشته بسیار بد بود، به دلیل وحشی‌گری شدید دولت علیه ایرانیانی که آزادی‌ مذهبی خود را به طور مسالمت‌آمیز مطالبه می‌کنند، شرایط به میزان قابل توجهی بدتر شده است.»

او همچون دیگر سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی تایید کرد نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی معترضان مسالمت‌آمیز را به ضرب گلوله کشتند و بسیاری را بازداشت و شکنجه، از جمله شکنجه‌های سیستماتیک جنسی کردند.

در آذر ماه ۱۴۰۱، وب‌سایت خبری محبت نیوز گزارش داده بود برخی از رهبران جامعه یهودیان ایران، تحت فشار دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی، به یهودیان در کنیسه‌ها هشدار داده‌اند نباید در اعتراضات شرکت کنند و در صورت دستگیر شدن آن‌ها، انجمن کلیمیان هیچ اقدامی برای آزادی آنان نخواهد کرد.

در آن زمان، چهار شهروند یهودی در تهران و یک شهروند یهودی در شیراز بازداشت شدند.

ایران‌اینترنشنال در آن روزها در خبری اختصاصی از فشار جمهوری اسلامی بر اقلیت‌های مذهبی برای مجبور کردن آن‌ها به محکوم کردن خیزش انقلابی مردم ایران خبر داد.

در سال ۱۴۰۰ نیز کمیسیون آمریکا درباره آزادی مذاهب بین‌المللی در گزارش خود تخریب خانه‌های شهروندان بهائی در استان مازندران را شدیدا محکوم کرد و از دولت ایالات متحده خواست با اعمال تحریم علیه اشخاصی که مسئول آزار جامعه بهائیان در ایران هستند، آن‌ها را نسبت به «اقدامات ظالمانه» خود پاسخگو کند.

فروردین امسال، سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد: «اقدام‌های جمهوری اسلامی علیه بهائیان به عنوان بزرگ‌ترین اقلیت دینی به رسمیت شناخته نشده در ایران، جنایت علیه بشریت است.»

ایران اینترنشنال




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024