پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 16 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 29.04.2024, 15:12

مرگ پزشک متخصص در شیراز با مصرف مشروب غیراستاندارد

در پی مسمومیت چند پزشک بر اثر مصرف مشروبات الکلی غیراستاندارد در یک مهمانی در شیراز که بنا بر گزارش‌ها به جان باختن یکی از آنها، به کما رفتن چند تن، و عارضه کلیوی برخی دیگر منجر شد، یک مقام قضایی جمهوری اسلامی با تأیید اصل خبر، گفته است فقط دستگاه‌های مسئول می‌توانند درباره این مسئله اطلاع‌رسانی کنند.

این حادثه در روزهای نخست اردیبهشت رخ داده، اما تا انتشار خبر آن در رسانه‌های اجتماعی، مقامات حکومتی و رسانه‌های رسمی درباره آن سکوت کرده بودند.

رسانه‌های حکومتی در ایران در ساعات گذشته به نقل از منابع مطلع و گزارش‌های غیررسمی اعلام کردند که فرزانه اکبری، پزشک متخصص پوست و مو، بر اثر مصرف نوشیدنی الکلی غیراستاندارد در یک مهمانی در شیراز جان باخته و همسر او فرید شهریور نیز «در کما است» و کلیه‌های برخی دیگر از این افراد دچار آسیب شده است.

در این حال، افشین محمدی دره‌شوری، معاون دادستان شیراز، با تأیید اصل خبر روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت در جمع خبرنگاران گفت که «تحقیقات» درباره مرگ این پزشک آغاز شده و سه نفر به عنوان «عوامل مرتبط به این موضوع» بازداشت شده‌اند و بقیه عوامل هم تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

این مقام قضایی با تکذیب اطلاعات منتشر شده از این واقعه، گفت که «تنها دستگاه‌های متولی و مسئول» برای «ارائه اطلاعات اجازه دارند» و مدعی شد که در مهمانی مذکور «شش نفر دچار مسمومیت شده‌اند» و به جز جان باختن فرزانه اکبری، بقیه «پس از اقدامات پزشکی، در ساعات اولیه حادثه از بیمارستان مرخص شده‌اند.

این در حالی است که رسانه‌های حکومتی، از جمله روزنامه همشهری، در ساعات گذشته گزارش داده بودند ۲۹ پزشک حاضر در این مهمانی بر اثر «مسمومیت الکلی» بستری شدند.

بنا بر این گزارش‌ها، دکتر فرزانه اکبری، متخصص پوست و مو و زیبایی، اهل جهرم بوده و در شیراز فعالیت می‌کرده است و «مراسم تشییع و تدفین این پزشک سه‌شنبه چهارم اردیبهشت در دارالرحمه شیراز برگزار شده است، اما تا زمان انتشار اخبار غیررسمی در رسانه‌های اجتماعی، در چند روز گذشته مقامات رسمی سکوت کرده بودند.

همچنین، خبرگزاری صدا و سیما گزارش داده که در این حادثه «چند پزشک کلیه خود را از دست داده‌اند و چند پزشک هم در کما هستند‌.»

منابع خبری عنوان کرده‌اند از میان پزشکان آسیب‌دیده در این حادثه، فرید شهریور، همسر فرزانه اکبری که پزشک فوق تخصص شبکیه چشم است، «در کما است» و «چند پزشک دیگر هم کلیه‌هایشان را از دست داده‌اند.»

با ممنوعیت فروش و مصرف مشروبات الکلی در ایران، تولید و توزیع نوشیدنی‌های الکلی غیراستاندارد رواج دارد و بارها جان شهروندان را به خطر انداخته است. از جمله در تابستان گذشته به دنبال حمله نیروی انتظامی به یک مهمانی در مشهد، جوانی که قصد داشت از دست مأموران فرار کند از طبقه ششم ساختمان سقوط کرد و کشته شد. همچنین، خرداد سال گذشته، شماری از شهروندان در استان‌های البرز و هرمزگان با مصرف الکل تقلبی جان باختند.

کاظم علمداری، جامعه‌شناس ساکن آمریکا، در گفت‌وگو با صدای آمریکا تأکید کرده که مسئول مستقیم جان‌های گرفته شده بر اثر مصرف الکل تقلبی نیز جمهوری اسلامی است.

تلاش برای تحمیل سیاست‌های جمهوری اسلامی بر زندگی فردی شهروندان، مانند حجاب اجباری که با عنوان «امر به معروف و نهی از منکر» انجام می‌شود، بارها قربانی گرفته است.

صدای آمریکا

 




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024