سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 14 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 28.04.2024, 13:21

بازداشت دو خبرنگار در روسیه به اتهام همکاری با بنیاد ناوالنی

دو روزنامه‌نگار در روسیه به اتهام «افراط‌گرایی» از طریق همکاری با بنیاد الکسی ناوالنی، سیاستمدار فقید و از رهبران سابق اپوزیسیون روسیه، بازداشت شدند.

دادگاهی در مسکو حکم به بازداشت دو ماهه آنها تا زمان تکمیل تحقیقات داده است.

کنستانتین گابوف و سرگئی کارلین اتهامات مطرح شده علیه خود را رد کرده‌اند، اما در صورتی که دادگاه مسکو آنها را در همکاری با «نهادهای افراط‌گرا» مجرم بشناسد، هر یک با دست‌کم دو سال زندان مواجه خواهد شد.

کرملین از زمان آغاز تهاجم نظامی به اوکراین در دو سال گذشته به شدت سرکوب خبرنگاران و فعالان سیاسی و مدنی مستقل را افزایش داده و قوانینی را درباره آن چه انتشار «اطلاعات نادرست نظامی یا بی‌اعتبار کردن ارتش» عنوان می‌کند وضع کرده است، اقداماتی که عملا راه را برای هرگونه انتقاد از جنگ مسدود کرده است.

کرملین همچنین ده‌ها نهاد حقوق بشری، مدنی و رسانه‌ای جهان را در لیست «نهادهای افراطی» قرار داده و همکاری با آنها را ممنوع کرده است.

روز جمعه نیز وکیل سرگئی مینگازوف خبرنگار نشریه معتبر فوربز اعلام کرد که این خبرنگار به اتهام «انتشار اطلاعات نادرست درباره ارتش روسیه» بازداشت شده است.

گابوف و کارلین نیز متهم به تهیه اطلاعات برای یک کانال یوتیوب مرتبط با «بنیاد مبارزه با فساد الکسی ناوالنی» هستند. روسیه این بنیاد را غیرقانونی اعلام کرده و در لیست «نهادهای افراط‌گرا» قرار داده است.

الکسی ناوالنی، سرشناس‌ترین چهره سیاسی مخالف ولادیمیر پوتین، روز ۲۷ بهمن در يک زندان امنیتی در مناطق قطبی شمال روسیه در سن ۴۷ سالگی درگذشت.

او پس از بازگشت از آلمان در ژانویه ۲۰۲۱ به زندان افتاد، و در حال گذراندن محکومیت ۱۹ ساله خود به اتهام «افراط‌گرایی» بود.

دادگاه مسکو می‌گوید آقای گابوف برای چند سازمان، از جمله خبرگزاری رویترز کار کرده و آقای کارلین که تابعیت دوگانه روسی-‌اسرائیلی دارد نیز با شماری از رسانه‌ها از جمله آسوشیتدپرس همکاری داشته است.

او همچنین با رسانه آلمانی «دویچه وله» همکاری داشته، رسانه‌ای که فعالیت آن در خاک روسیه، همزمان با حمله فوریه ۲۰۲۲ روسیه به اوکراین ممنوع شد.

فروردین امسال ولادیمیر کارا مورزا، روزنامه‌نگار دوتابعیتی روسی-‌بریتانیایی و از چهره‌های سیاسی مخالفِ کرملین، در یک محاکمه غیرعلنی به اتهام «خیانت به میهن» و دیگر اتهام‌های انتسابی به ۲۵ سال زندان محکوم شد.

رادیو فردا




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024