شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 11 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 27.04.2024, 22:53

سقوط پروژه هواپیماسازی ابراهیم رئیسی

۲۷ خرداد ۱۴۰۱ درحالی که کمتر از یکسال از دولت ابراهیم رئیسی گذشته بود، او در اصفهان حاضر شد و ضمن حمله‌ای همیشگی به دولت قبل در مورد سند ۲۰۳۰، دستور فوری صادر کرد تا هواپیمای مسافربری ساخته شود: «در زمان حضور در آستان قدس سفری به تاتارستان داشتم که از مجموعه هلیکوپترسازی بازدید کردم. اما در اصفهان دیدم تمامی انواع پرنده‌ها را با دقت و استاندارد لازم در این مجموعه می‌ساختند و ده‌ها گواهینامه داشتند. حتما از شما می‌خواهم به سرعت دست به کار شوید و هواپیمای با ۷۲ سرنشین در کشور بسازید.»

ابراهیم رئیسی در آن روز نسبت به شرایط و توانمندیهای کشور ناآگاه نبود. او یکسال بود که از قامت مبارزات انتخاباتی خارج شده بود اما ظاهرا همچنان دوست داشت با وعده‌هایش دل مردم را شاد کند. امروز هم نه وعده یک میلیون شغل درسال محقق شده و نه وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال. بعد از گذشت سه سال از عمر دولت حتی نتوانستند به اندازه نیم میلیون مسکن تولید و آن را افتتاح کنند.

اما بشنوید از دستور فوری ساخت هواپیما با ۷۲ سرنشین که قرار بود به دستور رئیس جمهور فوری ساخته شود. دو سال بعد از آن تاریخ، امروز (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی رئیس جمهور در نشست سالانه خود سوت پایان را برای این پروژه کشید. او با بیان اینکه از پروژه‌ای که رئیسی در آن دستور فوری صادر کرده بود بازدید کرده می‌گوید:‌ «پروژه خوبی است، اما از نظر فنی اصلاً زیرساخت ندارد. این پروژه در ٧-٨ جلسه بررسی و مشخص شد که به دلایل متعدد، پروژه‌ای نیست که جوابگوی صنعت هواپیمایی باشد.»

دوسال بعد تازه متوجه شدند که این پروژه اصلا زیرساخت ندارد. اما کسی آن روز که رئیس جمهور می‌گفت:‌ «در اصفهان دیدم تمامی انواع پرنده ها را با دقت و استاندارد لازم در این مجموعه می‌ساختند و ده ها گواهینامه داشتند.» به او نگفته بود: «جناب رئیس جمهور، ببخشید ما زیرساخت لازم را برای این کار نداریم.»

آیا آن روز او را فریب داده و در بازدید به او مواردی را نشان داده بودند که تصور ساخت هواپیمای مسافربری در او ایجاد شده بود؟

در نهایت اگر به گفته‌های معاون رئیس جمهور نگاه کنیم، عیار واقعی به دست می‌آید. دهقانی فیروزآبادی گفته: «تصمیم بر این شد شرکت‌های دانش بنیان توانمند در این حوزه به سراغ ساخت و طراحی بخش‌های مختلفی از جمله سیم‌های کنترل، ناوبری هدایت، ابزار‌های موتور بروند و همچنین با کشور‌هایی که روابط خوبی داریم، در صنعت هوایی کنسرسیوم تشکیل دهیم. در نهایت جمع بندی شد که به عنوان عضوی از یک کنسرسیوم در ساخت یک هواپیمای جدید روسیه مشارکت داشته باشیم.»

همان روز ابراهیم رئیسی با کنایه به دولت قبل گفته بود: «نسخه‌ای که دیگران برای ما بنویسند می‌شود سند ۲۰۳۰» اما ظاهرا نوشتن نسخه از سوی روس‌ها با افتخار دنبال خواهد شد.

امتداد




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024