شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 4 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 24.04.2024, 19:31

جامعه جهانی به حکم اعدام توماج صالحی واکنش نشان دهد

سازمان حقوق بشر ایران با محکوم‌کردن حکم اعدام توماج صالحی: جامعه جهانی واکنش نشان دهد
توماج صالحی، خواننده رپ و از بازداشت‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱ در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد.

سازمان حقوق بشر ایران صدور حکم اعدام برای توماج صالحی را به‌شدت محکوم کرد و خواهان توجه ویژه جامعه بین‌الملل به تشدید سرکوب‌ها در ایران شد.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان گفت: «صدور حکم اعدام برای ابراز عقیده و خلق اثر هنری، نشانه استیصال حکومت و هراس از اعتراض‌های مردمی است. جامعه جهانی و مردم ایران باید به این حکم غیرانسانی به شدیدترین وجه واکنش نشان دهند.»

وبسایت روزنامه شرق روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه به نقل از امیر رئیسیان، وکیل مدافع توماج صالحی خبر از صدور حکم اعدام به اتهام «افساد فی الارض» برای موکلش داد و اخبار منتشر شده مبنی بر عفو او را تکذیب کرد.

امیر رئیسیان با اشاره به صدور حکم اعدام برای این زندانی سیاسی بیان کرد: «شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان، در اقدامی که در نوع خود بی‌سابقه است، حکم دیوان عالی کشور درباره پرونده سال ۱۴۰۱ توماج صالحی را اجرایی نکرد و با “ارشادی” خواندن این حکم و تاکید بر استقلال دادگاه بدوی، توماج صالحی را به اتهام افساد فی الارض، به اشد مجازات یعنی اعدام محکوم کرد.»

امیر رئیسیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ««شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان اتهامات اخلال در نظم عمومی، نشر اکاذیب و دعوت به آشوب از طریق جرائم رایانه‌ای را نیز در صلاحیت دادگاه کیفری ۲ دانسته و حکمی برای این اتهامات صادر نکرده است. این دادگاه همچنین برای اتهامات ارتباط با دول متخاصم و توهین به رهبری، قرار موقوفی تعقیب صادر کرده است. دلیل این مهم، صدور حکم برائت از این اتهامات در حکم قبلی همین دادگاه است.»

توماج صالحی که  در جریان خیزش ۱۴۰۱ ایران مدتی به صورت مخفیانه زندگی و فعالیت می‌کرد، در تاریخ ۸ آبان ۱۴۰۱ در استان چهارمحال و بختیاری دستگیر شد.

توماج صالحی در تاریخ ۲۷ آبان ماه سال جاری «پس از تحمل ۲۵۲ روز زندان انفرادی، و مجموعاً یک سال و ۲۱ روز حبس» به قید وثیقه آزاد شد اما تنها ۱۲ روز بعد و پس از انتشار ویدئویی که در آن شکنجه‌ شدنش در زندان را شرح می‌داد، با «ضرب‌وشتم» مجددا بازداشت شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024