جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 23.04.2024, 8:34

انجمن قلم آمریکا خواستار آزادی آتنا فرقدانی، کارتونیست زندانی شد

انجمن قلم آمریکا و چندین سازمان حامی کارتونیست‌ها و هنرمندان، بازداشت خشونت‌آمیز آتنا فرقدانی، کارتونیست ایرانی را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری او شدند.

انجمن قلم آمریکا، پروژه «ارتباط با هنرمندان در معرض خطر» و انجمن‌های دیگری چون «کاریکاتور برای صلح»، «حقوق کارتونیست‌ها» و «بنیاد آزادی کارتونیست‌ها»، خواستار آزادی آتنا فرقدانی شده‌اند.

فرقدانی، نقاش و کارتونیست روز ۲۳ فروردین در حالی که قصد داشت یکی از نقاشی‌های خود را بر روی دیوار خیابان پاستور، محل کاخ ریاست جمهوری ایران نصب کند، توسط مأموران اطلاعاتی سپاه پاسداران با ضرب و شتم دستگیر شد.

به گفته محمد مقیمی وکیل این هنرمند، او در حین بازداشت مورد بدرفتاری شدید قرار گرفت و جای زخم مشهودی روی صورتش باقی ماند.

در بیانیه این نهادهای حامی هنرمندان و کارتونیست‌ها آمده که «ما از خشونت اعمال شده توسط مقامات ایرانی بر آتنا فرقدانی، که کارش حمایت از حقوق بشر، ارزش‌های دموکراتیک و آزادی بیان است، خشمگین هستیم.»

نویسندگان این بیانیه با ابراز نگرانی عمیق از شرایط جسمی خانم فرقدانی، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط او شده‌اند.

جولی تُربو، مدیر گروه «ارتباط با هنرمندان در معرض خطر» انجمن قلم آمریکا گفته که «ما از مقامات ایرانی می‌خواهیم فوراً و برای همیشه کمپین عمدی و وحشیانه خود علیه آزادی هنری و هنرمندانی مانند فرقدانی را متوقف کنند و اتهامات علیه او فوراً لغو شود.»

محمد مقیمی وکیل آتنا فرقدانی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشته که این هنرمند در اعتراض به ضرب و شتمی که هنگام بازداشت او صورت گرفته، قرار وثیقه را نپذیرفته و به زندان زندان در قرچک منتقل شده است.

با این حال به نوشته او، زندان قرچک نیز «از پذیرش آتنا فرقدانی خودداری کرده و وی به زندان اوین منتقل شده است. به نظر می‌رسد این امتناع از پذیرش به دلیل آثار شکنجه (ضرب و جرح) بر روی صورت و بدن وی بوده است.»

امضاکنندگان بیانیه یادشده تأکید کرده‌اند که «تعهد آتنا فرقدانی، به پاسداری از ارزش‌های دموکراتیک در میان شدیدترین سرکوب‌ها، شجاعت باورنکردنی او را نشان می‌دهد.»

در نشست ماه گذشته شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو، انجمن قلم آمریکا به ائتلافی از سازمان‌های حقوق بشر ایرانی و بین‌المللی پیوست که از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستند تا مأموریت هیئت حقیقت یاب مستقل بین‌المللی در مورد جمهوری اسلامی را تمدید کند.

انجمن قلم آمریکا در گزارشی در سال ۲۰۲۲ اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی بیش از یک سوم از مجموع تعداد نویسندگان زن زندانی در سراسر جهان را محبوس کرده که نشان دهنده تلاش مقامات این کشور برای سرکوب صدای زنان و مطالبات آنها برای حقوق کامل انسانی و برابر است.

رادیو فردا




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024