پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 2 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 19.04.2024, 22:30

شیرین عبادی خواستار اقدام بین‌المللی برای حمایت از زنان ایران شد

در پی تشدید سرکوب حکومتی زنان مخالف حجاب اجباری در خیابان‌های ایران، شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، و حامد اسماعیلیون، عضو خانواده‌های دادخواه هواپیمای پی اس ۷۵۲، خواستار حمایت از مقاومت زنان ایران و اقدام جامعه بین‌المللی دراینباره شدند.

شیرین عبادی، ريیس کانون مدافعان حقوق بشر، روز جمعه ۳۱ فروردین در نامه‌ای خطاب به فولکر تورک، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، تاکید کرد: « زنان امروز در خط مقدم شدیدترین سرکوب‌ها در ایران هستند.»

او در این نامه که نسخه‌ای از آن در صفحه اینستاگرامش منتشر شده، نوشته: «حکومت ایران بار دیگر جنایتی آشکار علیه زنان را در خیابان آغاز کرده است. این وضعیت نیازمند اقدام بین‌المللی برای حمایت از زنان درخیابان‌های ایران است. زنانی که تنها جرم‌شان عدم رعایت حجاب اجباری است.»

شیرین عبادی در بخشی از نامه خود آورده: «جمهوری اسلامی با سوء استفاده از وضعیت جنگی، به اسم امنیت ملی اقشار متفاوت را سرکوب می‌کند.»

این فعال حقوق بشر با اشاره به دستور علی خامنه‌ای برای «برخورد قهری و خشونت‌آمیز پلیس با زنان بر سر حجاب اجباری» پرسیده: «چند زن و دختر دیگر باید کشته شوند تا جوامع بین‌المللی بپذیرند که باید اقدامی قاطع برای حمایت از زنان انجام دهند؟»

شیرین عبادی با تشبیه سرکوب زنان به وسیله حاکمان ایران و افغانستان تاکید کرده:«جمهوری اسلامی تفاوتی با طالبان ندارد. ای بسا خطرناک‌تر و ریاکارتر است.»

همزمان حامد اسماعیلیون، از اعضای خانواده‌های دادخواه هواپیمای پی اس ۷۵۲، از درجریان بودن «جنگ اصلی در داخل ایران» خبر داده و بر حمایت از مقاومت و مبارزه‌ی مردم در برابر موج جدید سرکوب جمهوری اسلامی تاکید کرده است.

او در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» با اشاره به «لشکرکشی» حکومت ایران به خیابان برای «جنگ علیه زنان» نوشته: «وظیفه‌ی ما در خارج از کشور است که در موج جدید سرکوب نیز صدای سرکوب‌شدگان باشیم.»

صدای آمریکا




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024