پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 2 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 19.04.2024, 15:03

بازداشت دو روزنامه‌نگار روس پس از نوشتن گزارشی درباره ناوالنی

آنتونینا فاوورسکایا و الگا کوملوا، دو روزنامه‌نگار زن ساکن روسیه پس از نوشتن گزارشی درباره الکسی ناوالنی، به اتهام «افراط‌گرایی» بازداشت شدند. فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران (IFJ-EFJ)و اتحادیه روزنامه‌نگاران و کارگران رسانه‌ای روسیه (JMWU) نگرانی شدید خود را درباره بازداشت فاوورسکایا و کوملوا و سرکوب گسترده‌ روزنامه نگاران در روسیه بیان کرده‌اند.

فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران در واکنش به بازداشت این دو روزنامه‌نگار اعلام کردند: «ما با دو روزنامه‌نگار بازداشت شده، خانواده‌هایشان و تمام روزنامه‌نگارانی که در روسیه با سرکوب مواجه هستند، ابراز همدردی می‌کنیم. ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که فشار روی مقامات روسیه برای آزادی فاوورسکایا و کوملوا را افزایش دهند و از مقامات روسیه می خواهیم اصول آزادی مطبوعات و حقوق بشر را حفظ کنند.»

آندریه جویربلیس، دبیر بین‌المللی اتحادیه روزنامه‌نگاران و کارگران رسانه‌ای نیز در این باره گفت: «متاسفانه، دوباره شاهد تقلید رژیم روسیه از روش‌هایی هستیم که قبلاً در بلاروس انجام شده بود. امروز، روزنامه‌نگاران مستقلی که در روسیه کار می‌کنند، برچسب ‘افراط‌گرا’ می‌خورند. هدف این اقدام واضح است: جلوگیری از آگاهی افکار عمومی و تبدیل کردن روسیه به بیابان اطلاعاتی.»

آنتونینا فاوورسکایا به دلیل گزارش‌های مستقلش معروف است و الگا کوملوا روزنامه‌نگار تحقیقی روزنامه روس‌نیوز است. اتهام «افراط گرایی» به این دو روزنامه‌نگار که در ماه مارس بازداشت شده‌اند، می‌تواند تا سه سال زندان برای آنان در پی داشته باشد.

پرونده فاوورسکایا و کوملوا تنها موارد سرکوب روزنامه‌نگاران در روسیه نیست. در ماه مارس، حداقل شش روزنامه‌نگار مستقل بازداشت شده‌اند. بازداشت‌های آنتونینا فاوورسکایا، الگا کوملوا و تمام روزنامه‌نگارانی که به طور ناعادلانه توسط مقامات روسیه متهم یا بازداشت شده‌اند، به روشنی محیط دهشتناکی که روزنامه‌نگاران در روسیه با آن روبه‌رو هستند را نشان می‌دهد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024