پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 2 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 18.04.2024, 22:28

هشدار گوترش: خاورمیانه بر لبه پرتگاه قرار گرفته است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، پنج‌شنبه ۳۰ فروردین پیش از نشست شورای امنیت برای بررسی پذیرش عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد، هشدار داد که خاورمیانه «بر لبه پرتگاه» قرار گرفته و هر گونه خطای محاسباتی می‌تواند به درگیری منطقه‌ای در مقیاس گسترده‌ای منجر شود.

گوترش همچنین تاکید کرد که سازمان با شدیدترین لحن حمله ایران به اسرائیل را محکوم می‌کند و در ارتباط با تشدید فزاینده تنش‌ها در خاورمیانه گفت وقت آن شده است که چرخه خشونت‌ها در خاورمیانه متوقف شود و عملیات نظامی در غزه پایان یابد.

سازمان ملل از طریق حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» به نقل از گوترش هشدار او را منتشر کرد با این مضمون که «هر گونه خطای محاسباتی، اشتباه در ارتباط یا به طور کلی فقط یک اشتباه، می‌تواند به یک درگیری منطقه‌ای غیرقابل تصور و در مقیاس بزرگ منجر شود که برای همه طرف‌های متخاصم و بقیه جهان ویرانگر خواهد بود.»

دبیرکل سازمان ملل همچنین تصریح کرد: «اجازه دهید واضح بگویم، خطرات در بسیاری از زمینه‌ها در حال افزایش است. ما برای رسیدگی به این خطرات و بازگرداندن منطقه از لبه پرتگاه مسئولیت مشترک داریم.»

او در این‌باره افزود: «این مسأله از بحران غزه شروع می‌شود، پایان دادن به جنگ در غزه به طور قابل‌توجهی تنش‌ها را در سراسر منطقه کاهش می‌دهد. من درخواست‌های خود را برای دستیابی به آتش‌بس فوری و آزادی همه گروگان‌های اسرائیلی در غزه تکرار می‌کنم.»

این مقام بلندپایه بین‌المللی خاطرنشان کرد که اسرائیل در هفته گذشته با بیش از ۴۰ درصد از درخواست‌های سازمان ملل برای عبور از نقاط مرزی خود مخالفت کرده است.

گوترش در ادامه گفت: «سازمان‌های بشردوستانه به رهبری آژانس امدادرسانی و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) ستون فقرات عملیات ما هستند و باید بتوانند مواد غذایی و سایر تجهیزات را به طور ایمن و از طریق جاده‌ها و گذرگاه‌های ممکن به داخل و سراسر نوار غزه منتقل کنند.»

دبیرکل سازمان ملل همچنین خواستار اقدام اسرائیل به تسهیل موثر و کامل عملیات کمک‌‌رسانی بشردوستانه و ارتباط مستقیم میان تیم‌های سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی با ارتش این کشور شد تا روند کمک‌رسانی فوراً انجام شود.

او در ادامه گفت که کمک‌های بشردوستانه باید بدون محدودیت از طریق «بندر اشدود» برای جلوگیری از قحطی قریب‌الوقوع به غزه ارسال شود.

از سوی دیگر، گوترش هشدار داد که حملات مستمر حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری، تجارت جهانی را با مشکل مواجه کرده و مخاطرات علیه زنجیره تأمین کمک‌ها را افزایش می‌دهد.

این مقام افزود: جامعه بین‌المللی باید از تشدید تنش‌ها در دریای سرخ جلوگیری کند چرا که ممکن است به ادامه تشدید تنش‌ها منجر شده و صلح و امنیت بین‌المللی را تضعیف کند.

العربیه فارسی




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024