چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 1 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 18.04.2024, 9:44

بهروز اسدی: باید به تشدید سرکوب زنان ایران واکنش نشان دهیم

سخنرانی بهروز اسدی، فعال حقوق بشر در  نشست “داستان ما یکیست” در  پارلمان اروپا در بروکسل

”باید به خیابان‌ها باز گردیم”

قدرت ایران در متنوع بودن عقاید، اقوام و گروه‌های مختلف اجتماعی است که آرزویی مشترک برای تحقق آزادی، برابری و عدالت اجتماعی دارند.

این آرزوی فراتر از تعلقات اتنیکی، مذهبی و یا فرهنگی، شرایط اتحاد و همبستگی میان مردم ایران را فراهم آورده است.

مناسبت این سلسله میزگردها که در چارچوب کمپین جهانی #داستان_ما_یکیست برگزار می‌شود، چهلمین سالگرد اعدام ده زن بهائی در شیراز است. زنانی که انتخاب کردند جان خود را در راه عدالت و برابری فدا کنند، اما دست از اعتقادات خود نکشند.

این اولین میزگرد از سلسله رویدادهای مرتبط با موضوع انسجام اجتماعی در ایران است. این رویداد به کنشگران متفاوت، فرصت بررسی شرایط شکل‌گیری ایرانی متحد در عین کثرت می‌دهد، با این دیدگاه که تنوع باعث قوت و غنا است.

اهداف این میزگرد ایجاد بستری برای درک عمیق‌تر تنوع غنی جامعه ایران و ارزش و اهمیت مشارکت هر بخش از این جامعه، برای شکوفایی کشور و ساختن آینده‌ای روشن با عبور از جمهوری اسلامی است.

این رویداد، بستر و فرصتی را فراهم می‌آورد که به‌واسطه آن شرکت‌کنندگان می‌توانند رویکردها و راهکارهای مناسب برای تقویت همبستگی عمومی در ایران را بررسی کنند.

این نکته اهمیت بسیار زیادی دارد که بدانیم انقلاب زن، زندگی، آزادی نه بر چهارچوب منافع، گروه، جریان و یا عقیده‌ای خاص که بر بستر مطالبه همه مردم ایران، برای تحقق آزادی، عدالت و مقابله با سرکوب و تهدید بنا شد.

از روزی که مهسا امینی (ژینا) را در شهریورماه سال ۱۴۰۱ حکومت سرکوبگر جمهوری اسلامی به بهانه حجاب اجباری به قتل رساند، تا امروز با وجود ده‌ها کشته، صدها زخمی و هزاران جوان بازداشت شده مردم ایران حتی یک‌قدم از خواست عبور از حکومت سرکوبگر و جنایت‌کار اسلامی عقب ننشستند.

حالا در شرایطی این نشست برگزار می‌شود که هم‌زمان با اقدامات بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی در حمله به خاک اسرائیل موج تازه‌ای از سرکوب زنان در ایران به راه افتاده است.

حکومت جمهوری اسلامی امیدوار است در سایه بلوای خبری و رسانه‌ای جهان و افکار عمومی مردم ایران متوجه برنامه جدید و گسترده سرکوبگرانه حکومت علیه زنان و دختران نشود.

حکومت امیدوار است با سرکوب شدید زنان شرایط  خیابان در ایران را به‌پیش از شهریورماه ۱۴۰۱ و قتل مهسا امینی (ژینا) بازگرداند.

به‌این‌ترتیب زمان آن رسیده که در چهارچوب چنین نشست‌ها و گردهمایی‌هایی بار دیگر در شرایطی که مردم ایران درگیر اضطراب جنگ و گرانی و تورم هستند و جامعه جهانی بیشتر متوجه وضع پر تنش خاورمیانه است. ایرانیان خارج تبعیدی و ساکن خارج از کشور از نو گرد هم آمده و با برگزاری تظاهراتی بزرگ، به تشدید سرکوب گسترده زنان ایران واکنش نشان دهند.

زمان آن رسیده با انتشار فراخوانی گسترده، ایرانیان خارج از کشور در حمایت از زنان و دختران و اعتراض به مماشات با حکومت تروریستی جمهوری اسلامی، به خیابان آمده و اعتراض و فریاد خود و همه ایرانیان را به گوش آزادی‌خواهان جهان برسانند.

فراموش نباید کرد در این مقطع خاص، ایجاد انگیزه، حمایت از آزادی‌خواهی و حق‌طلبی زنان ایران وظیفه‌ای سنگین است که همه ما باید آن را با تمام توان به‌پیش ببریم. جمهوری اسلامی نباید احساس کند سرکوب، شکنجه و بازداشت زنان در خیابان به بهانه حجاب اجباری بدون هزینه است و کسی متوجه این جنایت برنامه‌ریزی‌شده نمی‌شود!

همان‌طور که طی دو سال گذشته با وجود همه تنگناها و تهدیدها ایرانیان کنار هم موفق شدند بخش بزرگی از تاریک‌خانه نظام را برابر افکار عمومی مردم جهان روشن کرده و بر آن نور بتابانند، امروز دست در دست هم کنار هم و همراه هم باید به خیابان بازگردیم.

بهروز اسدی  فعال حقوق  بشر
۱۷ آپریل  ۲۰۲۴ بروکسل




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024