دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 29 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 29.03.2024, 15:26

خبرنگاری که آخرین ویدیوی ناوالنی را قبل از مرگش ضبط کرده بود بازداشت شد

آنتونینا فاورسکایا، روزنامه‌نگاری که آخرین ویدیوی الکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف دولت روسیه را پیش از مرگ او فیلمبرداری کرده بود، توسط مقامات این کشور بازداشت شد.

فاورسکایا چندین سال دادگاه‌های ناوالنی را پوشش می‌داد. سازمان گزارشگران بدون مرز، یک نهاد حامی آزادی رسانه‌ها، روز پنجشنبه اعلام کرد که او یکی از شش روزنامه‌نگار بازداشت شده در سراسر روسیه در این ماه است.

یک گروه حقوق بشری روسیه با نام او‌وی‌دی-اینفو OVD-Info، گزارش داد که مقامات روسیه فاورسکایا را اواخر روز چهارشنبه بازداشت کردند و او را به شرکت در یک «سازمان افراطی» با انتشار مطالب در شبکه‌های اجتماعی بنیاد مبارزه با فساد ناوالنی متهم کردند.

سخنگوی ناوالنی، گفت که فاورسکایا هیچ مطلبی در پلتفرم‌های این بنیاد منتشر نکرده است و این‌گونه برداشت می‌شود که مقامات روسیه او را به دلیل انجام وظایف روزنامه‌نگاری‌اش هدف قرار داده‌اند.

ناوالنی در فوریه گذشته در یک اردوگاه کار اجباری در منطقه‌ قطبی جان خود را از دست داد.

او‌وی‌دی-اینفو می‌گوید که فاورسکایا بار نخست در تاریخ ۱۷ مارس پس از گذاشتن گل بر سر مزار ناوالنی بازداشت شد.

او پس از متهم شدن به بی‌احترامی به پلیس، ۱۰ روز را در زندان گذراند، اما با پایان این دوره بازداشت، مقامات دوباره او را متهم کردند و به او دستور دادند روز جمعه در دادگاه منطقه‌ای باسمانیِ مسکو حاضر شود.

به گفته‌ی گزارشگران بدون مرز، دو خبرنگار دیگر، الکساندرا آستاخووا و آناستازیا موساتوا، نیز پس از اینکه برای ملاقات با فاورسکایا در بازداشتگاهی که در آن نگهداری می‌شد، رفتند، به طور موقت بازداشت شدند.

اکاترینا آنیکیه‌ویچ از وب‌سایت خبری روسیه، سوتویژن، و کنستانتین یاروف از روس‌نیوز نیز هنگام پوشش خبری بازرسی از خانه‌ی فاورسکایا توسط پلیس بازداشت شدند.

یاروف به روس‌نیوز گفت که در زمان بازداشت مورد ضرب و جرح قرار گرفته است: «به من لگد زدند، پایشان را روی سرم گذاشتند، انگشتانم را پیچاندند، وقتی سعی کردم بلند شوم مسخره‌ام کردند و گفتند کوله پشتی‌ام را نشان دهم، انگار ممکن است مواد منفجره داشته باشد.»

گزارشگران بدون مرز همچنین گفت که اولگا کوملوا، خبرنگار روس‌نیوز، روز چهارشنبه در اوفا، ۱۳۰۰ کیلومتری شرق مسکو، توسط مقامات روسیه بازداشت شد.

آنها همچنین او را به افراط‌گرایی و ارتباط با ناوالنی و سازمان او متهم کرده‌اند. بنیاد مبارزه با فساد ناوالنی از سوی مقامات روسیه به عنوان یک سازمان افراطی شناخته شده است، به این معنی که افراد مرتبط با آن می‌توانند با احکام زندان روبرو شوند.

یورونیوز فارسی




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024