دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Monday 29 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 18.03.2024, 13:31

حکم پنج سال حبس سعید عزیزی، شهروند ایرانی سوئدی، تأیید شد

حکم پنج سال حبس تعزیری سعید عزیزی، شهروند ایرانی-سوئدی، توسط دادگاه تجدید نظر استان تهران تأیید شد.

رضا شفاخواه، وکیل این زندانی دوتابعیتی، روز دوشنبه، ۲۸ اسفندماه، در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت این حکم توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تهران «عیناً تأیید و ابرام شد».

آقای شفاخواه در اواخر بهمن‌ماه امسال با اعلام خبر صدور حکم دادگاه بدوی موکلش گفت آقای عزیزی «دچار بیماری سرطان پروستات است و چندی پیش در زندان از روی پله افتاده و شرایط جسمانیش وخیم‌تر از پیش» شده است.

خبرگزاری حقوق بشری هرانا نیز با اعلام اینکه این زندانی سیاسی ۶۰ سال دارد نوشت که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی روز ۲۱ آبان‌ماه امسال این شهروند دوتابعیتی را «در حالی که به تازگی از سوئد به ایران سفر کرده بود»، در منزل شخصیش بازداشت کردند.

دولت سوئد اواخر دی‌ماه امسال اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران یک شهروند ایرانی-سوئدی بالای ۶۰ سال را «بدون هیچ دلیل مشخصی» در آبان‌ماه گذشته بازداشت کرده و خواستار آزادی سریع او شد.

دو شهروند دیگر سوئد از جمله احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی- سوئدی که در اردیبهشت ۱۳۹۵ بازداشت شد و یوهان فلودروس، دیپلمات سوئدی که برای اتحادیه اروپا کار می‌کرد و فروردین ۱۴۰۱ بازداشت شد، در ايران به جاسوسی متهم شده‌اند.

جمهوری اسلامی متهم است که از بازداشت و محاکمه شهروندان غربی و یا شهروندان ایرانی دو تابعیتی برای کسب امتیاز در مناقشات خود با دولت‌های غربی استفاده می‌کند.

رادیو فردا




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024