جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 08.06.2022, 20:15

صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس


اعضای شورای حکام با اکثریت قاطع با صدور قطعنامه‌ای اقدام جمهوری اسلامی ایران در مورد پیدا شدن ذرات اورانیوم در سه سایت از پیش اعلام نشده را مورد انتقاد قرار دادند.

شورای حکام آژانس بین‌المللی بازوی نظارتی سازمان ملل متحد در امور هسته‌ای است که ۳۵ کشور عضو آن به شمار می‌روند.

به گزارش صدای آمریکا، در این رای‌گیری که پشت درهای بسته انجام شد سی کشور علیه ایران رای دادند و تنها نمایندگان چین و روسیه به نفع ایران رای دادند. سه عضو دیگر نیز به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین گفت که ایران، در راستای برنامه‌ای که مدت‌ها پیش اعلام شده بود، کار نصب سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر-۶ را در یک بخش زیرزمینی تاسیسات غنی‌سازی در نطنز آغاز کرده است.

آژانس می‌گوید که ایران اکنون قصد دارد دو آبشار دیگر از این سانتریفیوژهای پیشرفته را به مجموعه سانتریفیوژهای خود اضافه کند.

خبرگزاری رویترز هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد که آمریکا و تروئیکای اروپا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای ارائه به نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه کرده‌اند که از ایران درخواست می‌کند به سوالات پادمانی آژانس فورا پاسخ دهد.

بنا بر گزارش رویترز، پیش‌نویس این قطعنامه از ایران می‌خواهد به سؤالات باقی‌مانده آژانس درباره ذرات اورانیوم پیدا شده در سه مکان هسته‌ای توضیح دهد.

در پیش‌نویس این قطعنامه آمده است: شورای حکام از ایران می‌خواهد که هرچه فوری برای اجرای تعهدات قانونی‌اش اقدام و بدون اتلاف وقت به پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای همکاری بیشتر جهت شفاف‌سازی و حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده پادمانی عمل کند.

نماینده آمریکا در نشست شورای حکام پیش از رای‌گیری در مورد این قطعنامه اعلام کرد: «اگر گزارش‌ها مبنی بر قصد ایران برای کاهش شفافیت در واکنش به این قطعنامه درست باشد، بسیار تأسف‌آور است و برای نتیجه دیپلماتیکی که به دنبال آن هستیم، اثری معکوس دارد.»

نماینده آمریکا هم‌چنین اظهار داشت «ما به دنبال تشدید تنش (با ایران) برای اهداف سیاسی نیستیم.» «ما عمیقاً نگران هستیم که آژانس گزارش داده است که نمی‌تواند صحت یا کامل بودن اظهارات ایران را تأیید کند و در موقعیتی نیست که تضمین دهد برنامه هسته ای ایران منحصراً صلح‌آمیز است.»

بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی و آمریکا

بعد از تصویب قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تروئیکای اروپایی و آمریکا در بیانیه‌ای مشترک از ایران خواستند بدون هیچ تأخیری همکاری‌ها با آژانس اتمی را از سر گرفته و از اقدامات بیشتر در واکنش به قطعنامه شورای حکام اجتناب کند.

در این بیانیه که توسط وزارتخانه‌های خارجه چهار کشور منتشر شده، آمده است: «ما، دولت‌های فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده از تصویب قطعنامه‌ای توسط شورای حکام آژانس در پاسخ به همکاری ناکافی ایران با آژانس در مورد مسائل پادمانی جدی و باقی‌مانده مربوط به تعهدات ایران ذیل ان‌پی‌تی استقبال می‌کنیم».

این سه کشور تاکید کردند: «رأی اکثریت قریب به اتفاق اعضا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امروز پیامی بدون ابهام به ایران می‌فرستد که باید به تعهدات پادمانی خود عمل کند و از نظر فنی شفاف‌سازی‌های معتبر در مورد موضوعات پادمان باقی‌مانده ارائه کند».

در ادامه این بیانیه آمده است: «قطعنامه امروز، حمایت شورای حکام از تلاش‌های مستقل، حرفه‌ای و بی‌طرفانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حمایت از سیستم پادمان بین‌المللی را که برای همه امنیت ما ضروری است، تأیید می‌کند».

تروئیکای اروپایی و آمریکا افزودند: «ما از ایران می‌خواهیم به فراخوان جامعه بین‌المللی برای انجام تعهدات قانونی خود توجه کند و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای شفاف‌سازی کامل و حل و فصل مسائل بدون تاخیر بیشتر همکاری کند».

در پایان این بیانیه آمده است: «اگر ایران این کار را انجام دهد و مدیرکل بتواند گزارش دهد که مسائل پادمانی حل نشده دیگر وجود ندارد، ما نیازی به بررسی و اقدام بیشتر شورای حکام در مورد این موضوعات نخواهیم دید».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024