شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 02.06.2022, 21:49

لاپید: می‌توانیم جنگ را به مرزهای ایران بکشیم


یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل می‌گوید اگر ایران جنگ را به مرزهای اسرائیل بکشاند، اسرائيل هم اقدام متقابل می‌کند، ولی «اگر آنها اراده‌ای برای پرهیز از این گونه اقدامات داشته باشند، اسرائیل نیز از اقدام مشابه اجتناب خواهد کرد.»

به گزارش دویچه وله، لاپید روز پنجشنبه، ۱۲ اردیبهشت (دوم ژوئن) در مصاحبه با روزنامه اسرائیلی جروزالم پست این سخنان را بیان کرده است.

او تصریح کرد که اسرائیل از هیچ کاری برای ممانعت از رسیدن ایران به آستانه تولید بمب اتمی فروگذار نخواهد کرد و افزود که کشورش به احیای احتمالی توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران (برجام) پایبند نخواهد بود و خود را جزیی از این توافق نمی‌داند.

به گفته لاپید برجام در سال‌های گذشته قابل فهم بود، اما معلوم شده است که که توافق‌هایی از جنس توافق سال ۲۰۱۵ نمی‌توانند سد راه جمهوری اسلامی (در توسعه برنامه هسته‌ای) شود.

همزمان با مانور “ارابه‌های آتش”

مصاحبه لاپید در روزی منتشر شده که بخشی از رزمایش بزرگ اسرائیل با نام “ارابه‌های آتش” که قرار بود در آن نیروی هوایی اسرائیل حمله به اهداف هسته‌ای در ایران را شبیه‌سازی کند به پایان رسید

نیروی هوایی اسرائیل قبلاً اعلام کرده بود که در این مانور که با همراهی قبرس برگزار می‌شود حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را بر فراز دریای مدیترانه شبیه‌سازی می‌کند.

این مانور نظامی همچنین ناظر بر بهبود امکان مقابله در چند جبهه و به صورت هم‌زمان است و نوعی از آمادگی در برابر کنش احتمالی نیروهای نزدیک به ایران، مانند حزب‌الله لبنان.

یک روز پیش از سخنان لاپید، کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای از تعهد مشترک مقامات ایالات متحده و اسرائیل در تشدید و هماهنگی تلاش‌ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خبر داده بود.

در این بیانیه آمده که مقامات دو کشور از جمله درباره اقدامات اقتصادی و دیپلماتیک برای دستیابی به اهداف مورد نظر و همچنین همکاری‌های جاری نظامی بین آمریکا و اسرائیل بحث و گفت و گو کردند.

همزمان پرونده ایران در شورای حکام آژانس اتمی هم وارد مراحل حساس‌تری شده است. آمریکا، آلمان، بریتانیا و فرانسه در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با پیش نویس قطعنامه‌ای از این نهاد خواسته‌اند ایران را به خاطر پاسخ ندادن به پرسش‌های این سازمان در مورد منشاء ذرات اورانیوم یافت شده در سایت‌های اعلام‌نشده “توبیخ کند.”

روز پنجشنبه رسانه‌های اسرائیل همچنین از ورود رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این کشور خبر دادند. همزمانی این سفر با در پیش‌‌بودن جلسه شورای حکام آژانس برای بررسی پرونده ایران بی‌ارتباط تلقی نمی‌شود.

گام به گام در راه برقراری مناسبات با عربستان

لاپید در ادامه گفت‌وگو با جرزالم پست در باره روند برقراری رابطه با عربستان هم توضیحاتی داده است. او با ابراز خوشبینی نسبت به چشم‌انداز تلاش‌ها در این رابطه، گفته است که عادی‌شدن مناسبات با ریاض به زمان نیاز دارد و گام به گام متحقق خواهد شد.

او در پاسخ به این سوال که علاقه‌مندی احتمالی عربستان و سایر کشورها به برقراری رابطه با عربستان از کجا ناشی می‌شود گفت که کشورش در زمینه‌هایی همچون ساختارها و تجهیزات امنیتی تا مهندسی آب و انرژی توانایی‌ها زیادی برای عرضه دارد. لاپید اسرائیل را در برخی از این زمینه‌ها “یک ابرقدرت” توصیف کرد که “مایل است توانایی‌هایش را به اشتراک بگذارد.”



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024