پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 28.05.2022, 18:52

بیانیه انجمن مهندسان ایران در خصوص فاجعه متروپل آبادان

دریغ است ایران که ویران شود


هموطنان عزیز

ایران، وطن عزیز همه ماست، این وطن بیش از هر زمان دیگری امروز در سایه بحران ناکارآمدی و تبعیض سیستماتیک، آسیب‌پذیرتر از گذشته در معرض تهدیدهای بی‌سابقه قرار گرفته است. ریزش متروپل و شرایط سیاسی و اجتماعی و اقتصادی کشور خاطره‌ فاجعه‌ ساختمان پلاسکو در تهران را زنده کرد. اگر فاجعه پلاسکو برخاسته از سرمستی و بی‌خیالی مدیریت نظامی شهر تهران بود، فروپاشی متروپل ناشی از فساد و ناکارآمدی‌هایی است که بیش از گذشته بر مناسبات قدرت و ثروت در این کشور رسوب کرده است و دامن برخی مدیران و دستگاهها را گرفته است.

فاجعه ریزش ساختمان متروپل آبادان نه تنها یک حادثه در نوع خود نیست که نمونه تمام عیار از روندی شتاب‌آلود از تعارض منافع با تکیه بر مدیریت غیرعلمی و بستری از گزینش مدیران بی‌مسئولیت و نالایق است که می‌خواهند از هر فرصتی برای انباشت ثروت و سودآوری بادآورده استفاده نمایند.

شواهد و قرائن نشان می‌دهد دستگاه‌های مربوطه از جمله اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری که از ابتدا شریک این پروژه شخصی بوده است از طریق مهندس ناظر در جریان تخلفات مالک جهت تغییر کاربری، افزایش طبقات و بروز اشکالات در سازه‌ای که هنوز زیر بار دوره بهره‌برداری نرفته است و فقدان سازنده ذیصلاح همگی بنوعی در این فاجعه متهم به اهمال یا قصور و تقصیرند.

برخی مسولان تلاش دارند ابعاد و عمق این فاجعه را کتمان کنند و صداوسیما تلاش دارد همچنان نقش عوامل دست چندم را در این حادثه غم‌انگیز برجسته کند، دریغا که ریشه اصلی بحران‌ها در کشور همچون قربانیان متروپل آبادان در زیر آوار واقعیت‌ها و‌ ناکارآمدی‌های مدیریتی مدفون شود. در این میان باید قدر مهندسانی که شرافت مهندسی خود را به حراج نگذاشتند و ارزش علم و کارشناسی و تخصص خود را فدای سودجویی نکردند و نمی‌کنند دانست.

انجمن مهندسان ایران با هشدار جدی به مدیران شهری در نحوه صدور مجوزها و‌ به‌کارگیری مهندسان مجری و ‌افراد ذیصلاح در مراحل طراحی، نظارت و اجرای ساخت و‌ سازهای شهری، از کلیه مالکان و کارفرمایان شخصی و دستگاه‌های مربوطه می‌خواهد به نقش و جایگاه سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان سراسر کشور در اجرای مقررات ملی ساختمان و منافع پایدار ملی بیش از پیش توجه نمایند.

و از مهندسان و کارشناسان می‌خواهیم مقابل الیگارش‌های نوکیسه و خویشاوندسالاری حاکم بر فضا‌های توسعه شهری و حوزه‌های صنعتی بایستند و در برابر اقلیتی که در مرام و تفکر جز غارت و پرکردن جیب خود و فرقه‌ای خاص هدف دیگری ندارند مقاومت نمایند.

از دست اندرکاران دستگاه قضایی نیز می‌خواهیم با سرعت و بدون اغماض نسبت به بررسی هرگونه اهمال، تقصیر و یا دخالت‌های فراقانونی ورود کرده و برای محاکمه علنی مقصران حادثه مترو‌پل و اقناع افکار عمومی اقدام نماید. مسئولین امر نیز بر خلاف رویه خود را به ندیدن زدن‌ها و انکار مسئولیت خود، از این فاجعه عبرت گرفته و در شیوه حکمرانی و اداره کشور تجدیدنظر به عمل آورند.

انجمن مهندسان ضمن عرض تسلیت به همه خانواده‌های داغدار و هموطنان دردمند؛ بخصوص اهالی شریف و آگاه خوزستان بار دیگر بر نگرانی نسبت به عمق فاجعه و خطری که هر روزبیشتر از قبل مردم و مملکت ما را تهدید و مسئولیت همه ما را بیشتر می‌کند تاکید می‌ورزد.

دریغ است ایران که ویران شود، کنام پلنگان و شیران شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024