پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 24.01.2022, 10:27

رابرت مالی: آزادی گروگانها پیش‌شرط توافق است


رویترز در گزارشی می‌گوید که رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره‌کننده ارشد ایالات متحده در گفتگوهای احیای برجام، روز یکشنبه به این خبرگزاری گفت که بعید است آمریکا بدون آن که تهران چهار شهروند آمریکایی «گروگان» را آزاد کند، با ایران به توافقی برسد.

به گزارش صدای آمریکا، آقای مالی به رغم تکرار موضع دیرین آمریکا مبنی بر این که مسئله این چهار آمریکایی گرفتار در ایران از مذاکرات هسته‌ای جدا است، تاکید کرد که آزادی آنها برای رسیدن به توافق هسته‌ای یک پیش شرط است.

رابرت مالی در مصاحبه‌ای با رویترز گفت: «این‌های [موضوعاتی] جدا هستند و ما هر دوی آنها را دنبال می‌کنیم. اما من می‌گویم در حالی که چهار آمریکایی بی‌گناه در گروگان ایران هستند تصور بازگشت به توافق هسته‌ای برای ما بسیار دشوار است.»

او در شهر وین، پایتخت اتریش، جایی که مذاکرات با ایران برای احیای توافق هسته‌ای برجام در حال برگزاری است، گفت: «حتی در حالی که ما به طور غیرمستقیم با ایران در مورد پرونده هسته‌ای مذاکره می‌کنیم، به طور غیرمستقیم نیز با آنها گفت‌وگو می‌کنیم تا از آزادی گروگان‌هایمان اطمینان حاصل کنیم. »

در سال‌های اخیر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران ده‌ها شهروند دوتابعیتی و خارجی را عمدتا تحت اتهاماتی با عناوین جاسوسی و امنیتی بازداشت و زندانی کرده و مانع خروج آنها از کشور شده است.

گروه‌های حقوق بشری، جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده‌اند که از شهروندان خارجی بازداشت‌شده برای به دست آوردن اهرم‌های دیپلماتیک استفاده می‌کند. قدرت‌های غربی مدت‌ها است که خواستار آزادی شهروندان خود در ایران شده‌‌اند و می‌گویند آنها زندانیان سیاسی هستند.

جمهوری اسلامی اتهام بازداشت افراد به دلایل سیاسی را تکذیب می‌کند.

رابرت مالی در مصاحبه‌ای مشترک با بری روزن، دیپلمات ۷۷ ساله سابق آمریکایی که در وین برای آزادی شهروندان آمریکایی، بریتانیایی، فرانسوی، آلمانی، اتریشی، و سوئدی که در ایران گرفتار نهادهای امنیتی شده‌اند دست به اعتصاب غذا زده است، صحبت می‌کرد.

آقای روزن می‌گوید که بدون آزادی این افراد در ایران، نباید هیچ گونه توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی انجام شود.

روزن یکی از بیش از ۵۰ دیپلمات آمریکایی بود که در بحران گروگان‌گیری دیپلمات‌های آمریکایی در ایران از آبان ۱۳۵۸ تا دی‌ ۱۳۶۰ نگه داشته شد.

رابرت مالی در این مصاحبه گفت: «من با تعدادی از خانواده‌های گروگان‌ها صحبت کرده‌ام که به‌شدت از کاری که آقای روزن انجام می‌دهد سپاسگزار هستند، اما آنها نیز، مثل خود من، از او می‌خواهند که اعتصاب غذایش را متوقف کند، چرا که او پیام خود را منتقل کرده است.»

آقای روزن گفت که بعد از پنج روز غذا نخوردن احساس ضعف دارد و به این درخواست‌ها عمل می‌کند.

آقای روزن با اشاره به این که به درخواست رابرت مالی و پزشکان و دیگران، موافقت کرده است که «پس از این جلسه اعتصاب غذای خود را متوقف کنم» تاکید کرد که «این بدان معنا نیست که دیگران» این راه را دنبال نخواهند کرد.

مذاکرات برای احیای برجام با روی کار آمدن دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، آغاز شد. پیشتر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و تحریم‌ها را علیه ایران برگرداند و تهران نیز در واکنش، برنامه هسته‌‌ای خود را گسترش داد.

رابرت مالی در پاسخ به این سوال که آیا ایران و ایالات متحده ممکن است به طور مستقیم مذاکره کنند، گفت: «ما چیزی در این زمینه نشنیده‌ایم. ما از آن استقبال می‌کنیم.»

چهار شهروند آمریکایی شامل سیامک نمازی، تاجر ایرانی-آمریکایی ۵۰ ساله و پدرش باقر نمازی ۸۵ ساله هستند که هر دو به «همکاری با دولت متخاصم» متهم شده‌اند.

سیامک نمازی همچنان در زندان است و پدرش در سال ۲۰۱۸ به دلایل پزشکی آزاد شد و مدت محکومیت او به گذراندن کاهش یافت. در حالی که نمازی بزرگ دیگر زندانی نیست، یک وکیل خانواده می گوید که او عملا از خروج از ایران منع شده است.

جرد گنسر، مشاور حقوقی خانواده نمازی، گفته است: «مقامات ارشد دولت بایدن بارها به ما گفته‌اند که اگرچه توافق‌های هسته‌ای احتمالی ایران و [موضوع] گروگان‌ها از هم مستقل هستند و باید در مسیرهای موازی مورد مذاکره قرار گیرند، اما آنها به تنهایی توافق هسته‌ای را منعقد نمی‌کنند.»

او افزود: «در غیر این صورت، تمام اهرم‌ها برای بیرون راندن گروگان‌ها از بین خواهد رفت.»

اتباع دیگر زندانی در ایران شامل مراد طاهباز، ۶۶ ساله، دوستدار محیط زیست می‌شود که او نیز بریتانیایی است. عماد شرقی، ۵۷ ساله نیز یکی دیگر از شهروندان خارجی بازداشت شده در ایران است.

رابرت مالی پیشتر به شهروندان خارجی و به ویژه دو تابعیتی هشدار داده است که با توجه به اقدامات حکومت ایران، سفر به ایران مخاطره آمیز است و از آنها خواسته است که با سفر به ایران حتی برای دید و بازدیدهای خانوادگی، خود را به خطر نیاندازند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024