جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 20.10.2021, 10:35

سرما مردم این ۵ شهر زلزله‌زده را می‌لرزاند


همشهری / حمیده پازوکی

در آستانه فصل سرما، مردم زلزله‌زده ۵ استان خوزستان، چهارمحال ‌وبختیاری، کهگیلویه ‌وبویراحمد، کرمان و خراسان شمالی چشم ‌انتظارند تا سرپناهی داشته باشند. زلزله‌زدگان سی‌سخت که چند ماهی است از بروز زلزله در شهرشان می‌گذرد اکنون منتظر تحویل خانه‌هایشان هستند، درحالی‌که مردم زلزله‌زده کوهرنگ و اندیکا چشم‌انتظارند تا بلکه فضایی موقت مثل کانکس یا خانه اجاره‌ای برای سکونت‌شان مهیا شود. کاهش دمای هوا آن‌طور که سازمان هواشناسی در روزهای گذشته اعلام کرده است می‌تواند مشکلات این زلزله‌زدگان را چندبرابر کند؛ آن هم درحالی‌که بارش‌ها آغاز خواهد شد و هیچ چادری توان گرفتن سرمای پاییز را ندارد.

۲۰۰ خانوار بی‌سرپناه

۱۲ مهر بود که زلزله ۵٫۷ ریشتری مرز استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان را لرزاند و روستاهای منطقه کوهرنگ از این لرزش آسیب بسیار دیدند. مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۲۲۳ روستا و ۳ شهر درگیر زلزله شدند که ۱۰۶ روستا در زلزله خسارت دیده است، به همشهری می‌گوید: هم‌اکنون ۲۰۰ خانوار در چادر زندگی می‌کنند و اسکان اضطراری داده شده‌اند. منطقه، صعب‌العبور و کوهستانی است و هنوز نیروهای امدادی در حال پایش هستند تا درصورت وجود خسارت‌های دیگر آنها را گزارش کنند.

خسرو کیانی می‌افزاید: البته به‌دلیل سردسیربودن منطقه، اسکان در چادر به‌زودی به اسکان موقت تبدیل خواهد شد. هرچند در این منطقه کوهستانی نمی‌توان کانکس استفاده کرد و باید خانه های استیجاری تهیه شود تا مردم در چادر نمانند.

وی با اشاره به اینکه باتوجه به شرایط جوی و حادثه‌خیزبودن منطقه ممکن است خسارت‌های قبلی تشدید شود، می‌گوید: پس‌لرزه‌های منطقه هم هنوز تمام نشده است و دو تیم واکنش سریع در منطقه وجود دارد که اگر حادثه جدیدی پیش آمد آن را مدیریت کنند.

امکانات نداریم

گراب، یکی از روستاهایی است که از این زلزله آسیب بسیار دیده است. دهیار روستای گراب از بخش بازفت به همشهری می‌گوید: در روستای ما ۲۰ خانواده در چادر زندگی می‌کنند، حتی خود من هم به همراه خانواده‌ام شب‌ها در چادر زندگی می‌کنیم.

اقبال صفدرنژاد با بیان اینکه روستا کلا نیاز به بازسازی دارد، می‌گوید: بعضی خانه‌ها خشت و گلی است و اصلا قابل سکونت نیستند. فصل سرما هم در پیش است و فرصت زیادی برای بازسازی خانه‌ها وجود ندارد. از دولت می‌خواهیم که‌ تا بارش‌هاا شروع نشده است کاری برای مردم منطقه انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه کمبود مواد غذایی هم در روستا وجود دارد، می‌افزاید: خانه بهورز روستا سالم مانده است و مردم برای انجام کارهای بهداشتی به خانه ایشان مراجعه می‌کنند، اما این یک خانه کافی نیست.

روستاییان اندیکا نیازمند اسکان

شهرستان اندیکا با حدود ۸۰هزار نفر جمعیت و ۵۹۵روستا در کوهستان زاگرس واقع شده و ۹۰درصد جمعیت آن در روستاها و مناطق عشایری زندگی می‌کنند که زلزله‌ها، چهره محرومیت این شهرستان را بیش از پیش نشان داد. بیشترین خسارت به بخش چلوی این شهرستان وارد شد. به‌گفته بخشدار چلو، حدود ۶۰روستای بالای ۲۰خانوار در این بخش آسیب دیده و ۳۰روستا به کلی تخریب شده است. طبق برآورد اولیه ۱۵۰۰-۱۰۰۰ واحد مسکونی و ۲۰مدرسه بر اثر زمین‌لرزه‌ها آسیب جدی دیده و از جمعیت ۹۹۴۵نفری این بخش ۷هزار نفر در معرض خسارت زلزله بودند و اکنون آواره هستند.

کپرسازی برای فصل سرما

روستاهای منطقه کمفه در بخش چلوی شهرستان اندیکا که شامل ۵روستا با ۱۲۵خانوار (۷۵۰ نفر جمعیت) است در زمین‌لرزه‌ها تخریب و بسیاری از دام‌های روستاییان تلف شدند. این روستا جزو دورافتاده‌ترین و مرتفع‌ترین مناطقی است که به همین دلیل امدادرسانی به آنها با تأخیر بسیار همراه بود. یکی از اهالی روستای کمفه از فرارسیدن سرمای پاییز اظهار نگرانی می‌کند و به همشهری می‌گوید: این منطقه بسیار صعب‌العبور است و هوا رو به سردی می‌رود. همه خانه‌های روستا در زلزله خراب شده است و مردم سرپناهی ندارند.

اهالی این منطقه عشایر کوچ‌نشین هستند که شهریور به اینجا می‌آیند. چند روز دیگر باران‌ها شروع می‌شود و مردم بلاتکلیف هستند. مسئولان وعده دادند مشکل مردم را حل کنند، چادر بیاورند یا امکاناتی بدهند که بتوانیم سرپناه موقتی بسازیم تا زمستان را در آن سر کنیم. گفتند برایمان «لوله و پلیت» می‌آورند تا بتوانیم با کاهگل، کپرهایی درست کنیم که از برف و باران در امان باشیم. ما هم قبول کردیم چون تا سرمای پاییز و زمستان چیزی نمانده و الان نمی‌شود خانه ساخت.

اسکان موقت در زرند

از زلزله زرند ۴ روز بیشتر نمی‌گذرد؛ زلزله‌ای که گرچه خسارت نداشت اما به خانه‌های ۳۰۰ روستا در زلزله آسیب وارد کرد.

مدیرکل مدیریت بحران کرمان به همشهری می‌گوید: باتوجه به اینکه شدت زمین‌لرزه زیاد بود اما به‌دلیل مقاوم‌سازی منازل شهری و روستایی که در سال‌های اخیر انجام شده است، منازل مسکونی تخریب نشدند البته بعضی از منازل بین ۱۰ تا ۸۰ درصد آسیب دیده است. تعداد این افراد کم است و کسانی هستند که از فرصت به‌سازی که در سال‌های اخیر فراهم شده بود، استفاده نکرده‌اند.

مجید سعیدی می‌افزاید: تا الان تعداد کسانی که برای اسکان آنها چادر درنظر گرفته شده است ۸ خانوار است. البته تعداد افرادی  که خانه‌هایشان آسیب دیده بیشتر است اما بعضی در جای دیگری خانه دارند و برای سکونت به خانه‌های دیگری که دارند رفته‌اند.

روستاییان آسیب‌دیده

دهزوئیه یکی از روستاهایی است که در این زلزله آسیب دیده است. عضو شورای روستای دهزوئیه شهرستان کوه‌بنان به همشهری می‌گوید: الان چند روز است از زلزله گذشته است و فقط به ما چند چادر داده‌اند، پس از بازدید آقای استاندار هم قرار شد به  ما کانکس بدهند اما هنوز به‌دست ما نرسیده است. ۱۴ خانواده در روستای ما در چادر زندگی می‌کردند، از بین آنها تعدادی توانایی زندگی در چادر را نداشتند به همین دلیل به منزل اقوامشان در زرند منتقل شده‌اند، البته چون دامداری و کشاورزی دارند روزها به روستا برمی‌گردند اما شب‌ها چون امکان خوابیدن ندارند به زرند برمی‌گردند.

مصطفوی ادامه می‌دهد: ۸ خانواده دیگر در روستای ما باقی مانده است که به آنها چادر داده‌اند، اما به‌خاطر وسایل و دام‌هایشان در چادر نمی‌مانند و شب‌ها داخل ماشین می‌خوابند. اینها نمی‌توانند جایی بروند، یک نفر خودش معلول است و یک خانواده هم فرزند معلول دارد. باقی هم زنان مسنی هستند که واقعا زندگی در چادر برای آنها دشوار است. وی درباره مشکلات روستا می‌گوید: روستای ما قدمت بسیاری دارد اما هنوز گاز و آب لوله‌کشی ندارد. حالا هم زلزله آمده و شرایط بسیار سخت‌تر شده است.

۹۰ خانوار منتظر تکمیل خانه

زلزله ۶/ ۵ ریشتری چهارشنبه ۲۹بهمن ۱۳۹۹، شهر سی‌سخت کهگیلویه و بویراحمد را چنان لرزاند که هنوز خسارات آن جبران نشده است و خانواده‌های زیادی هنوز هم به خانه‌های خودشان بازنگشته‌اند. معاون بازسازی و به‌سازی بنیاد مسکن استان کهگیلویه‌وبویراحمد به همشهری می‌گوید: هم‌اکنون حدود ۹۰ خانوار در کانکس زندگی می‌کنند، خانه‌های این افراد در حال ساخت است و پس از پایان ساخت‌وساز می‌توانند در خانه‌های خود زندگی کنند.

سهراب اصالت ‌زاده می‌افزاید: تمام تلاش ما این است که پس از آبان هیچ‌کس در کانکس زندگی نکند و خانه‌ها تکمیل شود. مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه‌وبویر احمد هم به همشهری می‌گوید: هم‌اکنون بیشتر خانه‌ها ساخته  و بعضی بهره‌برداری شده است و بعضی نیمه‌کاره هستند. در خانه‌های شهری ۲۳۴ مورد و در روستاها ۱۹۲ مورد به بهره‌برداری رسیده است و باقی خانه‌ها تا پایان آبان تمام خواهد شد تا پیش از سردشدن هوا مردم به خانه‌های خودشان برگردند. محمد محمدی می‌افزاید: کسانی که خانه‌هایشان تکمیل نیست هم جایی ساکن شده‌اند و دیگر کسی در کانکس سکونت ندارد.

زلزله‌زده‌ه‌ای چادرنشین نیست

اردیبهشت امسال هم از زلزله بی‌نصیب نبود. سنخواست خراسان‌شمالی ۲۷ اردیبهشت‌ماه لرزید و آن‌طور که استاندار اول مهر اعلام کرده بود ۱۴۳ خانوار تا آن زمان در چادر زندگی می‌کردند. با این حال مدیرکل مدیریت بحران خراسان شمالی به همشهری می‌گوید: الان همه خانواده‌هایی که تا اوایل مهر در چادر زندگی می‌کردند اسکان داده‌ شده‌اند و در مدارس، دهیاری‌ها، خانه اقوام یا خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند.

اولویت ساخت خانه هم با همین ۱۴۳ خانواری است که در چادر زندگی می‌کردند. این واحدها تا نیمه اول آبان تکمیل خواهد شد تا به خانواده‌ها تحویل داده شود. جواد نظری با بیان اینکه زلزله ۳ شهرستان گرمه، جاجرم، مانه و سملقان را تحت‌تأثیر قرار داده بود، می‌گوید: البته تا این زمان واحدهای خیلی بیشتری آماده خواهد شد اما این ۱۴۳ واحد چون ساکنانش اسکان داده شده‌اند در اولویت قرار دارند.

وی می‌افزاید: بازسازی این واحدها توسط ستاد بازسازی استان نظارت می‌شود. البته خود صاحبان منازل هم همکاری کرده و کمک می‌کنند تا زودتر ساخته شود.

روزهای سرد پاییز و زمستان نزدیک است، زلزله‌زدگان منتظر نگاه جدی مسئولان هستند، بسیاری از آنها هنوز درگیر تامین نیازهای اولیه هستند اما این چیزی از اهمیت نیازشان به مسکن کم نمی‌کند؛ مسکنی که سرپناه است و بی‌سرپناهی در زمستان می‌تواند فاجعه‌آفرین شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024