جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 15.10.2021, 20:54

دلایل ناکام ماندن سفر «انریکه مورا» به تهران


میدل ایست نیوز: یک منبع آگاه ایرانی از جزئیات مذاکرات «انریکه مورا» با مقامات ایرانی در تهران پرده برداشت و از چهار ملاحظه ایران برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای وین خبر داد.

پایگاه خبری «العربی الجدید» که مرکز آن در دوحه است به نقل از «منابع آگاه ایرانی» خبر داد که سفر اخیر «انریکه مورا»، معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به اهدافی که اروپا از این سفر در نظر داشت نرسیده است.

بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا با اعزام مورا به تهران در پی تعیین موعد قطعی ازسرگیری مذاکرات با ایران برای احیای توافق هسته‌ای بود اما او «درباره پرسش‌ها و ملاحظات ایران درباره ازسرگیری مذاکرات پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای برای طرف ایرانی نداشت».

به گفته این منابع که نخواسته‌اند نامشان فاش شود مذاکرات ایران و اروپا در سفر روز گذشته این مقام اروپایی به طور خاص بر موضوع مذاکرات هسته‌ای متمرکز بوده و تقریبا ۹۰ درصد مذاکرات به این موضوع اختصاص یافته است.

این گزارش افزوده که طرف ایران به مهمان اروپایی خود تأکید کرده که تصمیم قطعی برای بازگشت به مذاکرات وین دارد اما هنوز موعد دقیقی برای آن تعیین نکرده است.

این منبع آگاه تأکید کرده که وزارت خارجه ایران ملاحظاتی را در این باره با طرف اروپایی مطرح کرده که اولا به موضوع روند ۶ دوره سابق مذاکرات و رویکرد امریکا در آن مربوط می‌شود و ثانیا به رفتار دولت فعلی امریکا و طرف‌های اروپایی در قبال توافق هسته‌ای از زمان بر سر کار آمدن بایدن در امریکا.

بر اساس این گزارش، «علی باقری»، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران، ۴ ملاحظه ایران درباره به بن‌بست رسیدن دوره‌های سابق مذاکرات ایران و ۴ کشور امضاکننده توافق هسته‌ای را با انریکه مورا در میان گذاشته و از عملکرد اتحادیه اروپا بعد از خروج امریکا از توافق هسته‌ای به شدت انتقاد کرده است.

به گفته این منبع، ملاحظه نخست ایران به موضع امریکا درباره لغو تحریم‌ها مربوط می‌شود و اینکه امریکا با برداشته شدن کامل همه تحریم‌ها تحت هر عنوانی که باشند موافقت نکرده است و فقط نسبت به برداشتن تحریم‌هایی که در توافق هسته‌ای مطرح شده چراغ سبز نشان داده در حالی که بسیاری از تحریم‌ها تحت عناوین دیگری وضع شده است.

این گزارش افزوده که ایران همچنین خواستار «لغو» تحریم‌ها و نه «تعلیق» آنهاست ضمن اینکه باقری به مورا گفته که ایران نسبت به جدیت امریکا در رفع مؤثر تحریم‌ها خوشبین نیست.

ملاحظه دوم ایران بر اساس این گزارش، سازوکار اطمینان از برداشته شدن تحریم‌ها پیش از آغاز دوباره پایبندی ایران به محدودیت‌های هسته‌ای ناشی از توافق هسته‌ای است که خود به گرهی مهم در مذاکرات تبدیل شده چون امریکا حاضر به پذیرش چنین سازوکاری نیست.

ملاحظه سوم ایران به دریافت تضمین از امریکا درباره عدم تکرار موضوع خروج از توافق هسته‌ای مربوط می‌شود و ملاحظه چهارم نیز آن است که ایران حاضر به ربط دادن پرونده هسته‌ای به مسائل دیگری مانند مسئله موشکی یا سیاست منطقه‌ای نیست و باقری بر مخالفت قاطع ایران با این خواست امریکا تأکید کرده و افزوده که ایران هیچ‌گونه تغییری در مفاد توافق هسته‌ای را ازجمله در آنچه به جدول‌های زمانی مربوط می‌شود نمی‌پذیرد.

این منبع آگاه تأکید کرده که ایران با طرح این ملاحظات در پی مطرح کردن مسائل تازه‌ای روی میز مذاکره است که لازمه آن تجدید نظر در توافقات جزئی پیشین است و در این صورت اگر مذاکرات از سر گرفته شود از نقطه‌ای که پایان یافته بود انجام نخواهد شد.

براساس این گزارش، مذاکرات مقام اروپایی در تهران «صریح و سازنده بوده اما به نتیجه روشنی درباره هدف اصلی که تعیین موعد بازگشت به مذاکرات است نرسیده است ضمن اینکه ایران پاسخی برای سؤالات خود از جانب مورا نیافته و برای همین توافق شده که مذاکرات دو هفته دیگر در بروکسل ادامه پیدا کند.

همزمان منابع آگاه ایرانی به این پایگاه خبری گفته‌اند که یک تیم متشکل از سران سه قوه ایران به همراه برخی شخصیت‌های سیاسی بلندپایه در حال طراحی راهبرد تازه‌ درباره ازسرگیری مذاکرات هستند و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، این تیم را هدایت می‌کند.

این منابع گفته‌اند که این هیئت هنوز درباره این راهبرد تازه به نتیجه نهائی نرسیده است و افزوده‌اند که مهم‌ترین طرحی که در حال بررسی است ازجانب رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف مطرح شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024