شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - Saturday 27 July 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 09.06.2024, 12:31

علی لاریجانی و محمود احمدی‌نژاد رد صلاحیت شدند


وزارت کشور اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را اعلام کرد.

به گفته سخنگوی ستاد انتخابات کشور، شورای نگهبان تنها صلاحیت شش نفر یعنی مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف تایید کرده است.

اسامی اعلام‌شده از سوی وزارت کشور به ترتیب حروف الفبا بدین شرح است:

۱. مسعود پزشکیان
۲. مصطفی پورمحمدی
۳. سعید جلیلی
۴. علیرضا زاکانی
۵. امیرحسین قاضی زاده هاشمی
۶ . محمدباقر قالیباف

به این ترتیب افرادی مانند علی لاریجانی، محمود احمدی‌نژاد، اسحاق جهانگیری، حمیده زرآبادی، مهرداد بذرپاش، عباس آخوندی، وحید حقانیان، محمدمهدی اسماعیلی، محمد شریعتمداری، عبدالناصر همتی ... رد صلاحیت شدند.

در میان تاییدشدگان، مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس، یکی از سه نفر موردنظر جبهه اصلاحات نیز قرار دارد.

مجمع عمومى جبهه اصلاحات دو روز پیش با رأى دوسوم اعضا، عباس آخوندى، مسعود پزشكيان و اسحاق جهانگيرى به عنوان نامزدهاى اختصاصى خود براى انتخابات رياست جمهورى تعيين کرد.

از میان شش نفر تایید شده ۵ نفر، علیرغم داشتن برخی تفاوت‌ها، در یک جناح و جبهه قرار دارند و در نهایت احتمالا به سود قالیباف کنار بروند.

تایید یکی از افراد موردنظر جبهه اصلاحات، آنها را در وضعیت دشواری قرار می‌دهد. جبهه اصلاحات بنابه مصوبه خود و نیز بنابر اظهارات محمد خاتمی، لیدر اصلاح‌طلبان حکومتی، اکنون باید در حمایت از مسعود پزشكيان وارد کارزار انتخابات شود. اما بعید است بتواند هواداران سابق و بخشی از مردم را به شرکت در انتخابات قانع کرده و پزشکیان را به پیروزی برساند.

به این ترتیب در حالی که هر ۴ نامزد نزدیک به حاکمیت احتمالا به نفع قالیباف کنار خواهند رفت و یا با کشیده شدن انتخابات به دور دوم حذف خواهند شد، حاکمیت هم فرد موردنظر خود - قالیباف - را به ریاست جمهوری خواهد رساند و هم شکست دیگری را به اصلاح‌طلبان و جبهه اصلاحات وارد خواهد ساخت. فضای انتخابات و میزان مشارکت مردم هم به دلیل حضور اصلاح‌طلبان کمی بهتر از انتخابات دوره قبل خواهد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024