شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - Saturday 27 July 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 13.05.2024, 17:18

محمد سول‌اف از ایران خارج شده است


محمد رسول‌اف، سینماگر مخالف حکومت از خروج خود از ایران خبر داده است. او نوشته «قدردان و سپاسگزار دوستان، آشنایان و افرادی هستم که در مسیر دشوار و طولانی این سفر با مهربانی، از خودگذشتگی و گاه به خطر انداختن خود مرا برای خروج از مرز و رسیدن به نقطه‌ای امن یاری کردند.»

متن یادداشت محمد رسول‌اف:

«هفت سال پیش برای چندمین بار پاسپورت مرا گرفتید.
دو سال پیش برای چندمین بار به خانه‌ام ریختید و هر آنچه توانستید با خود بردید.
سال گذشته به همراه وکیلم بارها به نهادهای مختلف رجوع کردیم اما گفتید حق داشتن پاسپورت را ندارم. نمی‌دانستید هویت من در پاسپورت من نیست.
اگر فکر می‌کنید مرزهای ایران در دست شماست در خواب خوشی هستید. اگر ایران جغرافیایی زیر چکمه‌های استبداد دینی شما رنج می‌کشد ایران فرهنگی در ذهن مشترک میلیون‌ها ایرانی که از ظلم و توحش شما ناچار به ترک ایران شدند زنده است و هیچ قدرتی نمی‌تواند اراده‌ی خود را به آن تحمیل کند. از امروز من ساکن ایران فرهنگی‌ام. سرزمینی بی مرز که میلیون‌ها ایرانی با تاریخ و فرهنگی کهن در هرگوشه و کنار جهان آن را ساخته‌اند. و بیصبرانه در انتظارند تا شما و دستگاه ظلم‌تان را در قعر تاریخ دفن کنند. آنگاه چون قفنوس از آن خاک زندگی تازه‌ای آغاز خواهد شد.
حکایت آنچه در این راه از سر گذراندم می‌ماند برای وقت بهتری.
اکنون باید به سرعت آخرین مراحل فنی پس تولید «دانه‌ی انجیر معابد» را به پایان برسانم.
قدردان و سپاسگزار دوستان، آشنایان و افرادی هستم که در مسیر دشوار و طولانی این سفر با مهربانی، از خودگذشتگی و گاه به خطر انداختن خود مرا برای خروج از مرز و رسیدن به نقطه‌ای امن یاری کردند…زنده‌ام که روایت کنم…»

محکومیت به زندان و شلاق، پرداخت جزای نقدی و ضبط اموال!

هفته گذشته (چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۸ مه ۲۰۲۴) بابک پاک‌نیا، وکیل آقای رسول‌اف با انتشار پیامی در شبکه ایکس، توئیتر سابق، اعلام کرد موکلش به موجب حکم صادره از شعبه‌ی ۲۹ دادگاه انقلاب اسلامی به تحمل هشت سال حبس (۵ سال قابل اجرا)، شلاق، جزای نقدی و ضبط مال محکوم شد.

او در ادامه تصریح کرد این حکم در شعبه‌ ۳۶ دادگاه تجدیدنظر عینا تایید و اکنون پرونده به اجرای احکام ارسال شده است.

آقای پاک‌نیا نوشت دلیل اصلی صدور این حکم، امضای بیانیه‌ها و ساخت فیلم و‌ مستند است که از نظر دادگاه، این اقدامات مصداق «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» محسوب می‌شود.

پاک‌نیا به روزنامه “شرق” گفته «مبنای تشکیل پرونده برای آقای رسول‌اف، امضای بیانیه موسوم به “تفنگت را زمین بگذار” بود که او به همراه دیگر همکارانش آن را امضا کرده بودند. این بیانیه در زمان ریزش ساختمان متروپل و جان باختن جمعی از هموطنان و اعتراضات صورت گرفته در آبادان بود. پس از امضای این بیانیه، برای جمعی از هنرمندان از جمله آقایان رسول‌اف و آل‌احمد پرونده‌های جداگانه‌ای تشکیل شد.»

به گفته آقای پاک‌نیا در جریان همین پرونده، شعبه ۲۱ دادگاه تجدیدنظر، رای صادر شده در مورد آقای مصطفی آل احمد را نقض کرد و حکم برائت او صادر شد. منتهی پرونده آقای رسول‌اف در دادسرا نگه داشته شد و مسائل جدیدی به آن افزوده شد.

به گفته وکیل مدافع رسول‌اف، یکی از موارد اضافه شده به پرونده این فیلم‌ساز ایرانی، مربوط به فیلم مستندی است که او برای بکتاش آبتین ساخت. مقامات می‌گویند این فیلم باعث بدنامی مسئولان زندان شده است. پخش این فیلم در رسانه‌های خارج از کشور هم از دید ضابطان، اقدامی برای بدنام کردن نظام از سوی آقای رسول‌اف دانسته شده است. ضابطان پرونده همچنین توئیت‌های رسول‌اف را به پرونده اضافه کرده و به سوابق فیلم‌سازی او و ساخت فیلم‌های فاقد مجوز از جمله فیلم “شیطان وجود ندارد”، اشاره کرده‌اند.

پاک‌نیا می‌افزاید، در نهایت پرونده با همین کیفیات و عناوین اتهامی اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم، تبلیغ علیه نظام، نگهداری مشروبات الکلی داخلی و نگهداری مشروبات الکلی خارجی به دادگاه ارجاع شد.

محمد رسول‌اف، کارگردان و عضو افتخاری کانون نویسندگان ایران است و پیش از این نیز از بابت فعالیت های خود، سابقه بازداشت، محکومیت و تحمل حبس را داشته است.

فیلم «دانه انجیر معابد»، آخرین ساخته محمد رسول‌اف قرار است در بخش اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم کن برای کسب نخل طلای این جشنواره به رقابت بپردازد. این جشنواره از ۱۴ تا ۲۵ مه در شهر کن در جنوب فرانسه برگزار می‌شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024