يكشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 19 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 07.05.2024, 8:07

اسرائیل کنترل گذرگاه رفح در غزه را در دست گرفت


ارتش اسرائیل بامداد سه‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت، اعلام کرد که کنترل گذرگاه رفح در غزه از سمت شرقی این منطقه را در دست گرفته‌ است.

در بیانیه ارتش اسرائیل آمده که سربازان ارتش جستجوی منطقه عملیاتی را که از آن، از جمله روز یکشنبه حملات راکتی به سوی گذرگاه کرم شالوم در داخل خاک اسرائیل انجام شد، ادامه داده و توانسته‌اند محور صلاح‌الدین را «به طور کامل به کنترل خود درآورند».

بر اساس این بیانیه، در این عملیات «۲۰ خرابکار» کشته، سه دهانه تونل کشف و یک خودرو که بمب در آن جاسازی شده و به سوی نیروهای اسرائیل حرکت می‌کرد، منهدم شد.

ارتش اسرائیل افزود نیروی هوایی این کشور نیز در طول ساعات اولیه بامداد سه‌شنبه حدود ۱۵۰ هدف را در این منطقه بمباران کرد.

بیانیه همچنین اعلام کرده که نیروهای اسرائیلی در مجموعه این عملیات متحمل تلفاتی نشده‌اند.

ارتش اسرائیل بامداد دوشنبه بیانیه‌هایی را برای ترک محله‌هایی از شرق رفح از هوا به داخلاین منطقه پرتاب کرده بود تا آغاز عملیات خود را به ساکنان این مناطق اطلاع دهد.

اطلاع‌رسانی مشابهی نیز از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام شده بود.

با این حال، عملیات ارتش اسرائیل در بخش شرقی رفح از شامگاه دوشنبه در پی «اجماع» وزیران کابینه جنگ برای آغاز «عملیاتِ محدود» آغاز شد.

گروه حماس روز یکشنبه مسئولیت حمله راکتی به گذرگاه کرم شالوم را که به کشته شدن چهار سرباز اسرائیلی و زخمی شدن شمار دیگری از نیروهای این کشور منجر شد، برعهده گرفت.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و نخست‌وزیر قطر دوشنبه شب اعلام کردند حماس پیشنهاد «آتش‌بس را پذیرفته است».

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در واکنش گفت جزئیات توافقی که مصر، قطر و میانجی‌گرهای دیگر پذیرش آن از سوی حماس را اعلام کرده‌اند، مورد قبول اسرائیل نبوده و این کشور پیشتر آن را رد کرده و توافقی شامل جزئیات متفاوتی را قبول کرده است.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل دوشنبه شب افزود یک تیم فنی را برای بررسی جزئیات پیشنهاد مورد پذیرش حماس، راهی قاهره می‌کند.

رسانه‌های اسرائیل از سفر این تیم در روز سه‌شنبه به مصر خبر دادند.

روزنامه نیویورک تایمز نیز سه‌شنبه گزارش داد توافقی که حماس پذیرش آن را اعلام کرده، با نسخه‌ای که مورد قبول اسرائیل بوده، تفاوت‌هایی دارد اما این تفاوت‌ها «جزئی است».

بنی گانتس، وزیر ارشد کابینه جنگ، نیز دوشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که مراحل عملیات ارتش در شرق رفح از قبل تصویب شده و ارتباطی با «موافقت حماس» با آتش‌بس نداشته است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بیانیه آقای گانتس در پی گسترش اقدامات اعتراضی خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی صادر شد.

هزاران اسرائیلی پس از بیانیه حماس در خصوص «توافق» با آتش‌بس، در بزرگراه اصلی تل‌آویو به نام «آیالون»، راهپیمایی کرده و هر از گاهی این بزرگراه را که شاهراه اصلی تردد خودرو در این کشور است، مسدود کردند.

تظاهرکنندگان آغاز عملیات زمینی ارتش در شرق رفح را برای حفظ جان ۱۳۲ گروگان اسرائیلی در غزه «خطرناک» عنوان کرده و خواهان پذیرش متقابل و فوری آتش‌بس از سوی کابینه جنگ اسرائیل بودند.

رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی دوشنبه شب با بنیامین نتانیاهو خواهان خودداری اسرائیل از ادامه عملیات در شرق رفح شده بود.

رهبران کشورهای دیگر منطقه و جهان نیز فشار بر اسرائیل برای پذیرش آتش‌بس و خودداری از عملیات در رفح را توصیه کرده‌اند.

در این میان، حماس بامداد سه‌شنبه اعلام کرد انتقال کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه رفح «متوقف شده است». مصر در این باره اظهارنظری نکرده است.

از سوی دیگر، ارتش اسرائیل اعلام کرد دو سرباز این کشور در حملات حزب‌الله در روز دوشنبه در بخش شمالی اسرائیل کشته شدند.

به گزارش هاآرتص، دو سرباز در حمله پهپادی در شهر شمالی مطولا کشته شده‌اند. بخش شمالی اسرائیل و جنوب لبنان در طول روز دوشنبه شاهد حملات سنگین متقابل بودند.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024