جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 3 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 20.04.2024, 7:23

حمله به پایگاه حشد شعبی در جنوب بغداد


یک پایگاه نظامی الحشد الشعبی عراق، گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران، شب گذشته هدف حمله قرار گرفت. خود این گروه در بیانیه‌ای حمله را تایید کرد و نوشت چند تن در آن حمله زخمی شده‌اند.  خبرگزاری فرانسه نیز تأکید کرد که در این حادثه یک تن کشته و چند تن زخمی شده‌اند.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از دو مقام در الحشد الشعبی تأکید کرد که در این حمله پایگاه نظامی کالسو، در روستای اسکندریه در ۵۰ کیلومتری بغداد هدف قرار گرفته است. این پایگاه مورد استفاده گروه «جنبش النجبا» است.

شبکه سی‌ان‌ان نیز به نقل از منابع عراقی تأکید کرد که این حادثه باعث آتش‌سوزی گسترده در یک زاغه سلاح حشد شده است.

رئیس کمیسیون امنیتی استان بابل نیز اعلام کرد که در این حادثه ۵ انفجار در پایگاه نظامی رخ داده و افزود که حادثه ناشی از حمله پهپادی بوده است.

منابع عراقی دیگری نیز تأکید کردند که این حادثه زاغه سلاح سنگین و زرهی حشد را هدف قرار داده است.

ستاد فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) اعلام کرد که هیچ حمله‌ای به عراق انجام نداده و گزارش‌ها در این باره را بی‌اساس دانست. ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش نیز دست داشتن در این حمله را انکار کرد.

العربیه گزارش داده است که پایگاه زرهی حشد شعبی، در کالسو در بابل عراق، با پنج موشک هدف قرار گرفته است.

مقام‌های دولت عراق هنوز درباره علت این انفجارها اظهارنظر نکرده‌اند.

برخی منابع خبری از جمله خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، در گزارش‌های اولیه خود حمله به پایگاه حشد شعبی را کار آمریکا دانسته‌ بودند.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:«ما از گزارش‌هایی که ادعا می‌کنند ایالات متحده امروز در عراق حملات هوایی انجام داده، مطلع هستیم. این گزارش ها صحت ندارد. ایالات متحده امروز حمله هوایی در عراق انجام نداده است.»

انفجار در پایگاه حشد شعبی یک روز پس از حمله به پایگاه هشتم شکاری اصفهان رخ داد که در آن سامانه راداری اس‌-۳۰۰ تاسیسات اتمی نطنز هدف قرار گرفت.

حشد شعبی، کار خود را به عنوان یک گروه شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی آغاز کرد، اما بعدا دولت عراق آنها را به عنوان یک نیروی امنیتی به رسمیت شناخت.

آخرین دور حملات به گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در عراق، در ماه فوریه و پس از حمله پهپادی شبه‌نظامیان مورد حمایت تهران از عراق به پایگاهی آمریکایی در اردن صورت گرفت. در آن عملیات سه سرباز آمریکایی کشته شدند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024