شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 29.03.2024, 6:39

حملات هوایی پر تلفات اسرائیل به دمشق و حلب


در حملات هوایی شامگاه پنج‌شنبه و بامداد جمعه ۱۰ فروردین به مناطقی در نزدیکی دمشق، پایتخت و حلب، در شمال سوریه دست‌کم ۳۸ نفر، از جمله پنج عضو حزب‌الله کشته شدند. در این گزارش‌ها، اسرائیل عامل حمله معرفی شده است اما این کشور هنوز واکنشی رسمی به این گزارش‌ها نشان نداده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، یک گروه مخالف دولت بشار اسد مستقر در بریتانیا، از وقوع سه انفجار در اطراف فرودگاه بین‌المللی حلب خبر داد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفت: «در حمله اسرائیل به انبارهای تسلیحات در نزدیکی فرودگاه حلب ۳۸ نفر کشته شدند.»

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از دو منبع امنیتی گزارش داد که پنج عضو حزب‌الله لبنان در حمله‌های اسرائیل به حلب کشته شده‌اند.

خبر حمله به حلب در بامداد روز جمعه، ۱۰ فروردین، تنها ساعاتی پس از انتشار حمله به یک سایت مورد استفاده سپاه پاسداران در سیده زینب در نزدیکی دمشق در شامگاه پنج‌شنبه منتشر شد.

روزنامه جورازلم پست، به نقل از پایگاه خبری صدای پایتخت سوریه، گزارش داد که تنها دو ساعت قبل از حمله، رهبران سپاه پاسداران، حزب‌الله لبنان، ارتش سوریه و نیروهای حشد الشعبی مورد حمایت جمهوری اسلامی، جلسه‌ای در ساختمانی که مورد اصابت قرار گرفت، برگزار کرده بودند.

به گفته رسانه های دولتی سوریه، در این حمله یک ساختمان فرو ریخته و دست‌کم دو نفر زخمی شده‌اند.

منطقه سیده زینب پایگاه شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایرانی است و از زمان شروع جنگ غزه، بارها مورد حملات هوایی منتسب به اسرائیل قرار گرفته است. در برخی از این حملات، شماری از فرماندهان و افسران سپاه پاسداران در سوریه کشته شده‌اند.

اسرائیل به‌ندرت، مسئولیت این حملات را به‌صورت علنی می‌پذیرد.

حملات شامگاه پنجشنبه و بامداد جمعه تنها چند روز پس از آن انجام شد که حداقل یکی از اعضای سپاه پاسداران در یک رشته حملات هوایی در منطقه دیرالزور در شرق سوریه کشته شد.

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، بعدازظهر سه‌شنبه گزارش داد که در حملات هوایی دوشنبه شب به چندین پایگاه در منطقه دیرالزور هفت سرباز سوری و یک غیرنظامی کشته و ۱۹ سرباز و ۱۳ غیرنظامی دیگر زخمی شدند. سانا آمریکا را به انجام این حملات متهم کرد.

رسانه‌های حکومتی در ایران نیز گزارش دادند که بهروز واحدی، یک عضو سپاه پاسداران که از او به عنوان «مستشار نظامی» در سوریه یاد کردند، در این حملات کشته شده است.

سازمان جهانی بهداشت نیز روز سه‌شنبه گفت که یک مهندس که برای آنها کار می‌کرد در این حملات کشته شد.

در حالی که برخی رسانه‌های سوریه و ایران آمریکا را عامل حمله معرفی کردند، منابع دفاعی اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کردند که این حملات توسط ارتش اسرائیل انجام شده است و در جریان این حملات «اهداف مهم» متعلق به سپاه پاسداران که از آنها برای قاچاق سلاح به گروه‌های تروریستی در کرانه باختری استفاده می‌شد، مورد اصابت قرار گرفته‌اند.

این اهداف، همگی در پایگاه‌های متعلق به ارتش سوریه واقع شده بودند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، نیز شامگاه سه شنبه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده هیچ حمله ای در سوریه انجام نداده است.

به گفته منابع دفاعی اسرائیل، حملات در دیرالزور در اوایل این هفته با هماهنگی شین بت و ارتش اسرائیل و «در پاسخ به تلاش‌های جمهوری اسلامی برای قاچاق سلاح‌ به تروریست‌ها در کرانه باختری» انجام شد.

ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024