يكشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Sunday 5 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 10.04.2023, 13:11

حملات شیمیایی به مدارس دخترانه ادامه دارد


در حالی‌ که یک هفته از بازگشایی مدارس در سال جدید میگذرد، مسموم شدن دانش‌آموزان دختر ادامه دارد و همچنان مقام‌های جمهوری اسلامی پاسخ روشنی به نگرانی‌ها در این‌باره ندادند.

به گزارش بی‌بی‌سی، صبح امروز،‌ دوشنبه ۲۱ فروردین تصاویری از حضور آمبولانس در مقابل در مدرسه صدرا در گوهردشت کرج و همچنین مدرسه دخترانه فرزانگان در شهرک پردیس سنندج منتشر شده است.

تعدادی از دختران دانش‌آموز به دلیل بروز علائم مسمومیت به مراکز درمانی منتقل شدند.

گزارش‌هایی هم از مدارسی در شهرهای خوی و ارومیه منتشر شده است.

همچنین امروز از شهر سقز در استان کردستان گزارش شده که بازار و کسبه این شهر در اعتراض به آنچه که «حمله شیمیایی» به مدارس دخترانه خواندند، اعتصاب کردند و مغازه هایشان را تعطیل کردند.

عضوکمیته حقیقت یاب مجلس: «دستگاه‌های امنیتی هنوز سرنخ را پیدا نکردند»

محمدحسن آصفری، عضو کمیته حقیقت یاب مجلس ایران می‌گوید که هنوز دستگاههای امنیتی نتوانستند «سرنخ‌های اصلی مسمومیت‌ها» را به دست بیاورند و گزارش کمیته «احتمالا تا دو هفته دیگر هم آماده نمی‌شود.»

او در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفت که جلسه کمیته حقیقت یاب مجلس هفته گذشته تشکیل شد اما نتیجه‌ای نداشته و با تاکید بر ضرورت «تلاش بیشتر» دستگاههای امنیتی گفت: «دستگاههای امنیتی نتوانستند سرنخهای اصلی مسمومیت‌ها را به دست آورند.»

این نماینده مجلس ایران می‌گوید که درست است ممکن است تعدادی از دانش‌آموزان به این مساله «دامن زده» باشند «اما این‌که فقط بگوییم عامل مسمومیت بادکنک‌های اسباب بازی بودار بوده قابل قبول هیات نیست.»

او درباره افرادی که بازداشت شدند گفت: «موارد دستگیری هم سال گذشته بوده که نمی‌توانیم بگوییم عناصر اصلی هستند.»

در روزهای آخر اسفند مسئولان از بازداشت تعدادی خبر دادند و حتی اعترافات یک پدرو دختر را از تلویزیون پخش کردند که از دانش‌آموزانی که به بیمارستان منتقل شده بودند، فیلم گرفته بودند.

همچنین یک خبرنگار سایت محلی قم نیوز هم که برای نخستین بار اخبار مسمومیت دانش‌آموزان دختر در شهر قم را پوشش داده بود، بازداشت کردند.

او همچنین گفت که وزارت بهداشت باید نوع مسمومیت را مشخص کند و افزود: «از نمونه‌هایی همچون نفتالین نام برده می‌شود اما اینها منشاء اصلی نیست.»

در تنها گزارش رسمی که وزارت بهداشت منتشر کرده، کمیته علمی این وزارتخانه تایید کرد: «بخشی از دانش‌آموزان با یک ماده محرک تحریک‌کننده که عمدتا استنشاقی است، مواجهه پیدا کردند.»

در این گزارش آمده بود که بخشی از دانش‌آموزان با یک ماده محرک تحریک‌کننده که عمدتا استنشاقی است، مواجهه پیدا کردند. بخش دیگر مربوط به دانش‌آموزانی است که در کنار دانش‌آموزانی بودند که با ماده محرک مواجهه داشتند و اضطراب و نگرانی به آنها منتقل شده است.

وقایع دیروز در نقده و اعتراض امروز کسبه

دیروز، یکشنبه ۲۰ فروردین گزارش شد که ده‌ها دانش‌آموز چندین مدرسه در شهر نقده از جمله مدرسه دخترانه «معراج» و «عصمت» به بیمارستان خمینی این شهر منتقل شدند.

اعتراض مادرو پدرها در مقابل ساختمان یک مدرسه،‌ پایین کشیدن پرچم جمهوری اسلامی و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی با سرکوب نیروهای ضد شورش رو به رو شد. گزارش‌هایی هم از بازداشت تعداد زیادی و همچنین شنیده شدن صدای تیراندازی منتشر شده است.

تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی از مقابل مدرسه معراج سقز منتشر شده جمعیتی را نشان می‌داد که در مقابل مقابل مدارس تجمع کرده‌ بودند و شعار «مرگ بر خامنه‌ای» می‌دادند.

رسانه‌های رسمی در ایران خبری درباره مسمومیت‌ها منتشر نکردند اما روزنامه اطلاعات طی دو روز گذشته به این موضوع پرداخته است.

«دست‌های قدرتمندی مانع گشودن گره راز مسمومیت‌ها»

روزنامه اطلاعات طی روزهای گذشته اخبار مسمومیت دانش‌آموزان را پیگیری کرده است.

این روزنامه دیروز در یادداشتی از عدم اطلاع رسانی درباره مسمومیت دانشآموزان انتقاد کرد و نوشت: «گویا دست‌های قدرتمندی در پس این توطئه و آسیب فعالیت دارد که نمی‌گذارد گره از رازهای آن گشوده و این بساط زشت برچیده شود‌‎.»

جمیله کدیور هم روز شنبه ۱۹ فروردین در یادداشتی با عنوان «در انتظار معرفی عاملان مسمومیت دانش آموزان» به موارد جدید مسمومیت دانش‌آموزان در شهرهای نقده، باغمیشه تبریز، قم، دولت آباد اصفهان و کوهنجان سروستان در استان فارس از شروع سال جدید اشاره کرد و از آنچه که نامعلوم بودن نتیجه تحقیقات انتقاد کرده است.

او با مقاسیه سرعت عمل دستگاههای مرتبط با مواردی همچون برخورد با حجاب زنان نوشت: « آیا زمان آن نیست که مردم در جریان نتیجه روشن پیگیری‌ها و تحقیقات به عمل آمده پیرامون مسمومیت دانش آموزان قرار گیرند؟»

او تاکید کرده که «مردم منتظرند عاملان اصلی مسمومیت‌ها و تعلق فکری و سیاسی آنها معرفی شوند و این انتظار زیادی نیست.‏»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024