چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 15 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 29.03.2023, 10:18

سفارت اذربایجان در اسرائیل به‌طور رسمی گشایش یافت

ترور نافرجام یک نماینده پارلمان جمهوری آذربایجان


خبرگزاری ترند در جمهوری آذربایجان گزارش می‌دهد که فاضل مصطفی نماینده پارلمان این کشور در نزدیکی خانه‌اش هدف سوءقصد قرار گرفته و اکنون تحت معالجه است.

این سوءقصد سه‌شنبه شب، ۲۸ مارس، با استفاده از یک سلاح کلاشنیکف انجام شد.

آقای مصطفی از ناحیه شانه و ران پای راست تیر خورده است اما با خطر مرگ روبرو نیست.

سازمان امنیت جمهوری آذربایجان گفت که عملیات جستجو برای شناسایی مهاجم و سایر مسببان در جریان است.

مقام‌های رسمی دولت آذربایجان تاکنون درباره متهمان احتمالی ترور فاضل مصطفی اظهارنظر نکرده‌اند و تحقیقات در این باره ادامه دارد.

دادستانی کل آذربایجان از نمایندگان رسانه‌ها خواسته بدون توضیح از سوی دفتر مطبوعاتی دادستانی، اطلاعات مربوط به این حادثه را منتشر نکنند.

در محافل غیررسمی اما انگشت اتهام به سوی گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی مانند گروه تروریستی «حسینیون» نشانه رفته است.

فاضل مصطفی از منتقدان صریح‌الهجه افراطیون شیعی و گروه‌های تروریستی نیابتی جمهوری اسلامی در آذربایجان است. او همچنین از منتقدان دخالت‌های جمهوری اسلامی در امور داخلی آذربایجان است.

گشایش رسمی سفارت آذربایجان در اسرائیل

تلاش برای ترور فاضل مصطفی درست در روزی اتفاق افتاد که سفارت آذربایجان در اسرائیل به‌طور رسمی گشایش یافت.

جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه آذربایجان روز سه شنبه ۲۸ مارس برای شرکت در مراسم گشایش رسمی سفارت آذربایجان به اسرائیل سفر کرد.

الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل روز چهارشنبه ۲۹ مارس در کنفرانس خبری مشترک با جیحون بایراموف گفت، اسرائیل همانند آذربایجان، با تهدید ایران مواجه است.

وزیر امور خارجه اسرائیل اعلام کرد: آذربایجان شریک راه‌بردی اسرائیل است. در بسیاری از زمینه‌ها مانند امنیت منطقه‌ای، انرژی و گردشگر هماهنگی بسیار نزدیک داریم. روابط اقتصادی دو کشور با توافقات در زمینه‌های کشاورزی، مدیریت آب، جهان سایبری، فناوری و امنیت غذا بیشتر تقویت خواهد یافت.

کوهن گفت: «آذربایجان و اسرائیل درباره خطر ایران با هم اشتراک نظر دارند. رژیم آیت‌الله‌ها منطقه ما را تهدید و با حمایت و تامین مالی تروریسم در خاورمیانه بی‌ثباتی ایجاد می‌کند. دو کشور باید برای مقابله با تهدید تهران متحد شوند.»

او اضافه کرد: «ما باید برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی نظامی هسته‌ای با یکدیگر همکاری کنیم. این امر می‌تواند با استفاده از ابزارهای سیاسی و اقتصادی و در عین حال ایجاد یک تهدید نظامی معتبر و ملموس انجام شود.»

الی کوهن هم چنین گفت تا چند هفته دیگر یک هیات بزرگ اقتصادی از اسرائیل راهی آذربایجان خواهد شد.

جیحون بایرام‌اف نیز خاطرنشان کرد: ظرف ۳۰ سال پس از تاسیس مناسبات دیپلماتیک بین آذربایجان و اسرائیل، روابط قوی مبتنی بر گفتگو و درک متقابل میان دو کشور به سطح شراکت راه‌بردی رسیده است.

وزیر امور خارجه آذربایجان با بیان اینکه حجم تجارات میان دو کشور طی سال ۲۰۲۲ در قیاس با سال قبل ۸۵ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد که حدود ۳۰ درصد از نفت اسرائیل از آذربایجان تامین می‌شود.

جیحون بایرام‌اف از اسرائیل به‌خاطر حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت آذربایجان در برابر اشغال ۳۰ ساله قره‌باغ توسط ارمنستان قدردانی کرده و افزود: بابت حمایت از باکو در طول جنگ میهنی آذربایجان در سال ۲۰۲۰ از اسرائیل تشکر می‌کنیم.


فاضل مصطفی نماینده پارلمان آذربایجان



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024