چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 8 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 22.02.2023, 21:55

تجمع اعتراضی ایرانیان در رم ایتالیا


ایرانیان امروز در تجمع اعتراضی علیه جمهوری اسلامی در رم ایتالیا تجمع کردند. این مراسم از ساعت ۳ بعد از ظهر به وقت محلی آغاز شد.

در ابتدای این مراسم، زنی به نام سحر از میلان پرفورمنسی اجرا کرد و سپس حامد اسماعیلیون، فعال مخالف حکومت ایران سخنرانی کرد. او که وقایع شش ماه اخیر ایران را «انقلاب زن، زندگی، آزادی» می‌نامد، گفت: «یک بار به شش ماهی که از عمر این انقلاب می‌گذرد، نگاه کنیم. به تمام دستاوردهای عظیمی که انقلاب زن، زندگی، آزادی برای ایرانیان به ارمغان آورده است، نگاه کنیم. ایرانیان برای اولین بار بعد از دهه‌ها در کنار هم ایستاده‌‌اند و بعد از سال‌ها همه به ایرانی بودن خود می‌بالند. مردم با یکدیگر مهربان شده‌اند. مرزها از میان رفته و باد روسری‌های اجباری را با خود برده است.»

اسماعیلیون در ادامه صحبت‌هایش به اهمیت در نظر گرفتن اقلیت پرداخت: «سخن گفتن از اقلیت و به رسمیت شناختن حق سخن گفتن اقلیت، مهم‌ترین چیزی است که باید به آن پایبند باشیم. با سرکوب اقلیت، راه دیکتاتوری باز می‌شود. درست است که جامعه دموکراتیک با خواسته اکثریت و نمایندگان اکثریت اداره می‌شود و اقلیت هم در نهایت به آن پایبند خواهد بود؛ اما شنیدن صدای کسانی که به انتخاب اکثریت معترض هستند همواره باید شنیده شود. دموکراسی یعنی اقلیت بتواند حرف بزند.»

این فعال مخالف حکومت ایران همچنین ادامه داد: «اگر بلافاصله بعد از یک تظاهرات بزرگ، سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی نگذاشتند، ناامید نشوید. بر این درها بکوبید. بالاخره این درها گشوده خواهند شد. به غرب بگویید سفرای جمهوری اسلامی و وابستگان رژیم را اخراج کنند. از دریچه‌های دیپلماسی فقط آزادی زندانیان سیاسی را بخواهید. بگویید و شک نکنید با کمک یا بدون کمک کشورهای دموکراتیک ما دیکتاتور را ساقط خواهیم کرد. هرگز شک نکنید که ایران به آزادی خواهد رسید و در پایان این ماراتن، انقلاب زن، زندگی، آزادی به پیروزی خواهد رسید.»

اسماعیلیون در ادامه صحبت‌هایش همچنین گفت: «قدرت از مردم می‌آيد. ما حق خود را از کسی التماس نمی‌کنیم. آزادی هدف اصلی است. در سایه آزادی انواع مختلف عدالت را در نظر بگیرید.»

در پایتخت ایتالیا در میان معترضان حامد اسماعیلیون و مسیح علی‌نژاد از جمله چهره‌های سرشناس مخالف حکومت ایران بودند که حضور داشتند.‌

یک شهروند ایرانی-ایتالیایی به بی‌بی‌سی فارسی گفت تاکنون مخالفان جمهوری اسلامی تجمعی به این بزرگی در رم نداشته‌اند.

معترضان شعارهایی در اعتراض به حکومت، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و سپاه و بسیج سر دادند، از جمله «مرگ بر حکومت بچه‌کش» و «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه.»

در رم یک نشست پرسش و پاسخ هم برگزار شد که مخالفان سرشناس مثل حامد اسماعیلیون و مسیح علی‌نژاد صحبت کردند.

تجمع رم دو روز بعد تجمع بزرگ مخالفان حکومت ایران در بروکسل صورت گرفت که ده‌ها هزار ایرانی از کشورهای مختلف برای تظاهرات به پایتخت بلژیک رفتند که در مقر شورا و کمیسیون اتحادیه اروپا هم هست.

خواسته اصلی و مشخص گردهمایی رم هم مثل بروکسل، قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های «تروریستی» اتحادیه اروپا بود.

گردهمایی بروکسل درپاسخ به فراخوان مخالفان جمهوری اسلامی از جمله حامد اسماعیلیون فعال سیاسی و سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمایی اوکراینی و مسیح علی‌نژاد روزنامه‌نگار و فعال مدنی برگزار شد و افراد شاخصی مثل شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل در آن سخنرانی کردند.

دریا صفایی نماینده پارلمان بلژیک و علیرضا آخوندی‌ نماینده پارلمان سوئد هم حضور داشتند.

«همبستگی برای ايران» در سوئد

در استكهلم پایتخت سوئد هم چهارشنبه در محل اتحادیه کارگران سمیناری برگزار شد با عنوان «همبستگی برای ايران». شماری از چهره‌های سرشناس سوئدی و ایرانی در این سمینار حضور داشتند یا اینترنتی شرکت کردند از جمله مارگوت والستروم سخنگوی مركز بين‌المللی اولاف پالمه و وزير خارجه پیشین سوئد و ماگدالنا اندرشون نخست‌وزير پيشين و رهبر حزب سوسیال ‌دموکرات‌های سوئد.

آنها هم خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران در زمره سازمان‌های «تروریستی» شدند. خانم اندرشون گفت جمهوری اسلامی انقلاب ایران برای دمکراسی را «به سرقت برده و فشار و دیکتاتوری را قدم به قدم بیشتر و بیشتر کرده است.»

او گفت «مرگ مهسا امینی کل جامعه ایران و جهان را به اعتراض درآورد» و «انقلابی» که حول شعار زن، زندگی، آزادی شکل گرفته برای تغییر حکومت است نه اصلاح آن.

در این نشست میزگردی با حضور جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران و سعيد محمودی استاد حقوق بين‌الملل دانشگاه استكهلم برگزار شد.

جاويد رحمان ايران را در صدر فهرست كشورهايی دانست كه مجازات اعدام را اعمال می‌كند و گفت برای نقض حقوق بشر باید «خواب را بر حاکمان ایران حرام کرد.»

این سمینار با قطعنامه‌ای به پایان رسید از جمله با این خواسته که «سازمان‌های به اصطلاح کارگری اما تحت کنترل و حمایت رژیم ایران، نباید نماینده کارگران ایران در سازمان بین‌المللی کار و سایر نهادها و سازمان‌های مشابه بین‌المللی باشند.»


منابع: یورونیوز، بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024