شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 03.02.2023, 17:15

جعفر پناهی به طور موقت از زندان آزاد شد


جعفر پناهی کارگردان و فیلمساز به طور موقت از زندان اوین آزاد شد.

روابط عمومی کانون کارگردانان سینمای ایران اعلام کرد جعفر پناهی پس از نزدیک به هفت ماه به قید وثیقه از زندان اوین آزاد شد. نزدیکان آقای پناهی گفته‌اند او با تلاش‌ خانواده، وکلا، نمایندگان خانه‌سینما و سازمان سینمایی به‌طور موقت از زندان اوین آزاد شده است.

آقای پناهی از سه روز پیش در اعتراض به عدم رسیدگی به پرونده قضایی خود دست به اعتصاب غذای خشک زده بود. در روزهای گذشته شماری از چهره ها و سینماگران ایرانی نسبت به وضعیت جسمانی او ابراز نگرانی کرده بودند.

جعفر پناهی در نامه‌ای که سه روز پیش منتشر کرد نوشت:

    «بیست تیر سال جاری در اعتراض به بازداشت دو نفر از همکاران عزیزمان آقایان محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد، به همراه جمعی از سینماگران مقابل زندان اوین گرد هم آمده و قرار شد تعدادی از ما و وکلای همکاران بازداشتی وارد دادسرای اوین شده و در کمال آرامش با مقامات ذیربط و بازپرس مربوطه مشغول گفت‌وگو بودیم که ماموری پیش آمد و مرا نزد قاضی شعبه‌ی یک اجرای احکام اوین برد.
    قاضی جوان بدون مقدمه گفت: “در آسمان‌ها دنبالت می‌گشتیم، اینجا پیدایت کردیم. شما بازداشت هستید!” به این ترتیب برای اجرای حکمی که یازده سال از صدور آن می‌گذشت بازداشت و به زندان اوین منتقل شدم. طبق قانونی که در سال هشتاد و هشت به سبب آن بازداشت شدم’ با گذشت بیش از ده ‌سال از عدم اجرای یک حکم، آن حکم مشمول مرور زمان شده و غیر قابل اجرا می‌شود.
    از این‌رو این بازداشت بیشتر از آن که اجرای یک حکم قضایی باشد شبیه راهزنی و گروگان‌گیری بود. با آن که بازداشتم از اساس غیرقانونی بود وکلای محترم با طرح اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور یعنی بالاترین مرجع رسیدگی به پرونده‌های قضایی موفق شدند در تاریخ بیست و سوم‌ مهر سال جاری حکم صادره در سال نود را نقض کرده تا برای رسیدگی مجدد به شعبه‌ی هم عرض ارجاع شود.»

در تیرماه سال ۱۴۰۱، بعد از دستگیری محمد رسول‌اف، کارگردان سینما و مصطفی آل‌احمد، مستندساز، پناهی برای پیگیری وضعیت آنها به دادسرای اوین رفت و همان جا بازداشت شد. کمی بعد قوه قضائیه ایران اعلام کرد که آقای پناهی برای اجرای حکم شش سال حبس، در اوین زندانی شده است.

جعفر پناهی در سال ۱۳۹۰ در دادگاهی که بعد از اعتراض‌های سال ۸۸ تشکیل شده بود، به اتهام «اجتماع و تبانی» به پنج سال حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس (در مجموع شش سال زندان) محکوم شده بود. اما این حکم به مدت بیش از یک دهه اجرا نشد.

بیش از دو هفته پیش وکیل آقای پناهی به خبرگزاری فرانسه گفته بود که پرونده این کارگردان سینمای ایران از مهرماه در دادگاه به بن‌بست خورده بود، اما سرانجام اعتراض آقای پناهی برای رسیدگی به دادگاه تجدید نظر فرستاده شد و او تا حکم دادگاه تجدیدنظر می‌تواند با وثیقه آزاد باشد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024